• Show this post
    Er der nogen, der har gjort sig nogle observationer omkring rækkefølge for Shu•bi•dua versioner?

Har netop føjet den 7. version af Shu•bi•dua 1 på kassette til MR'en:
    https://discogs.descargarpelis.net/master/82200-Shubidua-Shubidua?sort=label&format=Cassette

Alle Polydor versionerne har angivet 1974 som udgivelses år, og vi kan vel hurtigt blive enige om, Polydor næppe udgav 7 versioner med forskkeligt label design i 1974 og ikke en eneste siden hen i takt med bandets voksende popularitet.

Vi kommer nok ikke til at kunne sætte dato på alle, men jeg tænker at man i det mindste kan dømme nogle reissues og dermed rydde en smule op.

Der er nogle parametre, der hver især indenholder nogle skift over tid.

SHU-BI-DUA vs Shu•bi•dua. Jeg vil gætte på, at det unikke band logo på labels er senere end bindestregs-versionen. Logoet er det samme som på coveret af Shu•bi•dua 1, men i mine løse iagttagelser dukker band-specifikt label design først op senere.

NCB vs n©b. Ingen tvivl om, at NCB i tekst er tidligere end det mere designede n©b-logo. Men har nogen observeret et tidspunkt for transitionen?

Mit gæt vil derfor være, at versioner med NCB og SHU-BI-DUA i tekst alle kan være 1ste udgave - og alle med Shu•bi•dua eller n©b kan tagges reissue. Men egentlige beviser har jeg jo ikke.

Nu tog jeg bare fat i Shu•bi•dua 1. Men samme metode kan anvendes på flere af de tidlige Shu•bi•dua udgivelser både på MC og LP.

Andre parametre kan være NCB boxed vs unboxed og Polydor boxed vs unboxed

• Show this post
    Man kan også tjekke Dolby-versioner. Fra https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_noise-reduction_system fremgår:
    "From the mid-1970s, Dolby B became standard on commercially pre-recorded music cassettes even though some low-end equipment lacked decoding circuitry, although it allows for acceptable playback on such equipment."
    Man kan selvfølgelig godt sige, at 1974 hører til midt-70'erne, men i og med der er udgaver uden Dolby, vil det vel være mest nærliggende, at disse er ældst?

• Show this post
    gboe
    NCB vs n©b. Ingen tvivl om, at NCB i tekst er tidligere end det mere designede n©b-logo. Men har nogen observeret et tidspunkt for transitionen?

Vi har debatteret emnet i tråden "Blev n©b introduceret i 1975?" moelhauge konkluderer: "Med nuværende viden mener jeg, ud fra anmeldelsen og orjanbirkus’ grundige research, at der skal MEGET gode argumenter til at antage en release med n©b påtrykt er udgivet før 1975 og i særdeleshed før 12. september 1973."

Når vi på forskellige udgaver af samme udgivelse har NCB/n©b benytter jeg altid argumentet "NCB må antages at være tidligere end n©b". Som mort2578 skriver kan man også tjekke Dolby-versioner.

Jeg arbejder stadig på Tono-historik baseret på logoer og tekst m.m. på releases. Alt i alt afsløres det, at vi ofte savner nogle funderede afdækninger af diverse historikker.

• Show this post
    mort2578
    Man kan også tjekke Dolby-versioner.

mort2578
    Man kan selvfølgelig godt sige, at 1974 hører til midt-70'erne, men i og med der er udgaver uden Dolby, vil det vel være mest nærliggende, at disse er ældst?

God idé. Jeg vil prøve at tjekke nogle andre Polydor cassettebånd fra perioden.

johnbaekdk
    der skal MEGET gode argumenter til at antage en release med n©b påtrykt er udgivet før 1975 og i særdeleshed før 12. september 1973

Tak! Den tråd husker jeg ikke, men som i svaret herover; jeg vil prøve at sammenligne med Polydor cassette-udgivelser fra perioden for at se om f.eks. 1975 udgivelser, der rikke kan have været både 1974 og senere har det ene eller det andet symbol.

johnbaekdk
    man ryger ind i omåder, som endnu ikke er afdækket. Fx en Tono-historik baseret på logoer og tekst m.m. på releases. Alt i alt afsløres det, at vi ofte savner nogle funderede afdækninger af diverse historikker

Egentlig mangler vi bedre kontakter til folk i industrien. Eksempelvis MÅ der jo være folk, der stadig er i live, der har siddet dybt i maskinrummet hos de danske CD-manufaktører

• Show this post
    Godt at få vendt dette emne. Det har længe irriteret mig at langt de fleste kassette-udgivelser tagges med det oprindelige udgivelsesår. Det er selvfølgelig fordi vi ikke ved bedre og folk derfor bruger copyright-året.

Shu-Bi-Dua 2 er et andet grumt eksempel: 7 ud af 8 kassette-versioner (alle dem på Polydor) er tagget 1975. Det kan umuligt være rigtigt.

Ud af de 7:

- 3 af dem har SHU-BI-DUA, de 4 andre Shu•bi•dua.
    - 2 af dem har NCB, de 5 andre n©b. Begge har også SHU-BI-DUA.

Hvis teorien om at SHU-BI-DUA er før Shu•bi•dua, og NCB før n©b holder, er en af disse to den ældste: Shu-Bi-Dua 2 (28737823).

Til gengæld har kun en enkelt af de 7 Dolby-symbolet, og pudsigt nok er den blandt de to der har både SHU-BI-DUA og NCB: Shu-Bi-Dua 2 (12714921).

Jeg er lidt i vildrede om hvordan vi skal tolke det?

• Show this post
    IbLeo
    Til gengæld har kun en enkelt af de 7 Dolby-symbolet, og pudsigt nok er den blandt de to der har både SHU-BI-DUA og NCB: Shu-Bi-Dua 2 (12714921).

Jeg er lidt i vildrede om hvordan vi skal tolke det?

Var jo også mere til vinyl i de dage eller kopiering til egne bånd, så ikke meget hjælp fra hukommelsen der, men kan det ikke skyldes, at Dolby ret hurtigt bliver så default en standard, at der ikke længere markedsføres med det? Ligesom kun de tidlige 12" vinyler havde "Long playing" markedsførings-tags?

Og at det først er med indførelsen af Dolby C, der igen kommerer noget, der er værd at markedsføre? Ligesom man først markerer båndtype på preindspillede bånd med CrO2, når der er bedre end den default Fe-standard at markedsføre.

Det er gæt, men det kunne forklare, hvorfor kun tidlige bånd havde Dolby-markedsføring

• Show this post
    gboe
    Var jo også mere til vinyl i de dage eller kopiering til egne bånd, så ikke meget hjælp fra hukommelsen der, men kan det ikke skyldes, at Dolby ret hurtigt bliver så default en standard, at der ikke længere markedsføres med det?

Jeg startede min karriere som jordbærplukker i sommeren 1977 og havde efter 3 ugers puklen indtjent penge nok til at kunne købe en lille Philips mono-båndoptager, som jeg primært brugte til at optage musik fra radioen. Jeg købte kun et enkelt album på kassettebånd inden jeg gik over til pladespiller i 1980: Sweet* - Cut Above The Rest fra 1979. Den er pudsigt nok på Polydor med n©b, og har en klar angivelse af Dolby på både inlay og kassette.

Jeg husker også at min gode legekammerat Morten i circa 1978 havde en kopi af Efter Endnu En Dag med cremefarvet shell. Det må være Efter Endnu En Dag som også er Dolby branded.

Så hvis branding af Dolby blev standard og ikke længere markedsført, er det IMO først sket engang i 80erne.

• Show this post
    Mente, at jeg havde skrevet her, men det er åbenbart ikke blevet gemt. Måske glemte jeg, at trykke add message efter jeg så den i et preview. Skidt med det, for jeg har kigget lidt i det, og fundet frem til https://onlineweb.dkpto.dk/pvsonline/Varemaerke?action=107&sagID=VA%201983%2005343. Det er varemærkestyrelsens hjemmeside, som håndterer dette.

Iflg opslaget, så blev n©b ansøgt som varemærke 9/11 1983 og endelig registreret 21/9 1984. Iflg samme opslag er det blevet fornyet flere gange senest offentliggjort 9/2 2014. Kan også se, at der, i 2004 blev registreret et andet varemærke, men så vidt, jeg kan se, skyldes det brug af anden skrifttype, og ikke grundet af varemærket som helhed.

Ved ikke, om det hjælper på dateringen. Jeg skal heller ikke kunne svare på, om de havde skiftet til n©b tidligere, og bare ikke havde registreret dette før 1983/84.

Ang DOLBY, så har jeg taget et spottjeck på min cassettebånd (fra omkring 1980 +/-), og de fleste har angivet dolby-symbolet men ikke om det er dolby b eller c.

Man skal heller ikke glemme, at vinyl, i 1975, var noget langsommere og dyrere, at producere, og muligheden for udsolgt var en reel mulighed. Samtidig var det vel også deromkring, at salget af musikcassetter boomede, så der blev muligvis lavet flere cassettebånd end lp-er. Hvis de blev produceret på forskellige lokationer, kan det forklare de forskellige labels. Kan også tænkes, at cassettebåndene blev udsolgt, og ny batch blev produceret med kort varsel. Derfor kan det, rent teoretisk, godt være muligt, at cassettebånd med forskellige labels alle er udkommet i samme kalenderår.

I sidste ende er det vel egentlig kun Polydor, der kan svare på spørgsmålet. Jeg ved ikke, om nogen af jer ved noget, eller har forbindelserne i orden, og kan undersøge, hvorfor de har forskellige labels. Det kan jo også sagtens tænkes, at det er reissues, men problemet med cassettebånd er jo, at der ikke er samme opmærkning, som på vinyl. (Runouts etc.)

• Show this post
    torbens
    Jeg skal heller ikke kunne svare på, om de havde skiftet til n©b tidligere, og bare ikke havde registreret dette før 1983/84.

Gode ide at tjekke rettighederne til n©b-designet, men jeg er ret sikker på - som du også tænker - at registreringsdagen ikke er identisk med anvendelses-debuten. Masser af udgivelser fra langt tidligere, der aldrig er genudgivet, har også n©b.

Metoden til at spotte overgangen må være at kigge på de plader, der ikke er flere versioner af og helst ting, der har været fiaskoer, så NCB/n©b formen med sikkerhed udtrykker modus på udgivelsestidspunktet.

Hvis vi holder fast i Polydor og går baglæns, så ser det ud til, at n©b formen dukker op i 1975.

Jeg kan i stikprøve i udgivelser KUN udkommet i 1974 kun finde NCB formen:
    Pernille (3) - Fru Pigalopp

1975 har omvendt begge former ved samme stikprøve:

NCB:
    Rasmus (10) - Hvis Jeg Får Chancen

n©b:
    Various - Tivolis Vise Vers Hus

1976:
    Heavy Joker - Heavy Joker
    Som bare et par eksempler. Jeg har ikke kunnet finde en eneste 1976 Polydor udgivelse med NCB - kun med n©b.

Det tyder på, at skiftet sker i løbet af 1975 i al fald for Polydor.

Shu-Bi-Dua 2 er fra 1975, og her skulle man så kunne finde begge former.

NCB (OG band unik label design):
    LP: Shu-Bi-Dua - Shu-Bi-Dua 2
    MC: Shu•bi•dua* - Shu-Bi-Dua 2

n©b (OG standard rød label)

PÅ baggrund af d.o. mener jeg, at man uden 100% sikkerhed men med tilstrækkelig lille tvivl kan sige

- at NCB er tidligere end n©b
    - at skiftet sker i 1975
    - at ingen Shu-Bi-Dua 1 (Polydor) udgivelse med n©b kan være fra 1974 og alstå genudgivelser.
    - at ingen Shu-Bi-Dua 2 versioner med NCB er de tidligste og mest sandsynligt fra 1975.
    - at Shu-Bi-Dua 2 versioner med n©b stadig kan være fra 1975 men dog senere end de med NCB og derfor bør tagges reissue/repress.

• Show this post
    Har set på nogle af mine bånd og alle Shu•bi•dua fra 1979 er med NCB i firkant.

• Show this post
    larssteen
    singlen Shu•bi•dua fra 1979 er med NCB i firkant.

Som sagt var min metode stikprøver. Selv om der kan forekomme senere brug af NCB, vil jeg dog mene, at stikprøverne fortæller tydeligt i mængder, at n©b dukker op undervejs i Shu-Bi-Duas karriere og derfor kan bruges til at adskille nogle af de tidlige udgaver fra nogle senere genoptryk

Det er jo ikke Nordisk Copyright Bureau selv men de enkelte pladeselskaber, der skal designe n©b/NCB-logoet på deres egne udgivelser. Andre labels end Polydor kan have ændret modus tidligere eller senere.

Jeg har i al fald ingen fund af n©b før i 1975, så indtil videre peger alt på, at n©b-versioner af Shu-Bi-Dua 1 udgivet oprindeligt 1974 er genoptryk.

• Show this post
    gboe
    Jeg har i al fald ingen fund af n©b før i 1975, så indtil videre peger alt på, at n©b-versioner af Shu-Bi-Dua 1 udgivet oprindeligt 1974 er genoptryk.

Det lyder meget sandsynligt, tænker jeg.

• Show this post
    Jeg er helt på linje med at "n©b" først amvendes fra 1975. Det kan bruges til at "downgrade" en hel del kassetter der i dag er tagget med et årstal fra før 1975 til reissues.

Men som larssteen's eksempel viser, kan man desværre ikke konkludere at "boxed NCB" er ensbetydende med "ikke senere end 1975".

gboe
    - at ingen Shu-Bi-Dua 2 versioner med NCB er de tidligste og mest sandsynligt fra 1975.

Øh, kom lige igen.

• Show this post
    Så fik vi sørme lige endnu en kassettebåndsversion af Shu-bi-dua 1 fra "1974" ind i databasen: Shu•bi•dua.

Nu er vi oppe på ikke færre end 8: https://discogs.descargarpelis.net/master/82200-Shubidua-Shubidua?format=Cassette&year=1974

• Show this post
    IbLeo
    gboe

Øh, kom lige igen.

ja, der kom et "igen" for meget med. Der skulle have stået:

- at Shu-Bi-Dua 2 versioner med NCB er de tidligste og mest sandsynligt fra 1975.

IbLeo
    Nu er vi oppe på ikke færre end 8

Jeg tror ikke, man kan udelukke at varianter, der ikke er baseret på forskel i print på labels men på cassette shell varianter, sagtens kan være produceret i samme batch. At man i samme produktion har brugt "rå-kassetter" i forskellige designs eller fra forskellige leverandører. Husker billeder er sådan nogle vægge med et hav af båndoptagere, der stod og kopierede bånd. Der kunne man jo sagtens bare have taget fra to cassette-batches til at producere et enkelt færdig-cassette batch.

Men indtil videre giver det mening at accepterede dem ikke som manufactural variations men som unikke versioner, da jeg omvendt tror, at modus netop med febrikation af cassetter har været at lave en masse mindre batches, da det har været forholdsvis billigt at skifte mellem produktioner og at genoptage gamle.

Så 8 cassette versioner virker egentlig ikke særligt unaturligt for noget så populært. Med måske halvdelen udgivet forholdsvist hurtigt og resten kommet over de følgende år. Tror faktisk sagtens, der kan komme flere.

• Show this post
    gboe
    Der skulle have stået:

- at Shu-Bi-Dua 2 versioner med NCB er de tidligste og mest sandsynligt fra 1975.

Det giver langt mere mening :)

gboe
    Så 8 cassette versioner virker egentlig ikke særligt unaturligt for noget så populært. Med måske halvdelen udgivet forholdsvist hurtigt og resten kommet over de følgende år. Tror faktisk sagtens, der kan komme flere.

Jeg bestrider ikke at der findes 8 kassette versioner, men at de alle er fra 1974.

You must be logged in to post.