-
IbLeo edited over 11 years ago
Takket være Ulla (13).
Lis er Lis Sørensen. Men hvem er de andre, og er de ikke blevet til noget inden for musikken (og dermed på Discogs)? -
Show this post
En plade til uddannelse og underholdning med 15-årige skolepiger. Det lyder lidt lummert, gør det ikke ?
- http://www.spectator-records.dk/defem.html
- http://www.spectator-records.dk/defemback.jpg
Mit eneste (helt vilde) gæt lyder, at Ulla Tvede Eriksen. Men det er et vildt gæt. -
blach edited over 11 years ago
Og nok alligevel ikke. Ulla gik på Århus Friskole, - Lis på Brabrand skole: http://www.torbenbille.dk/tag/ulla-tvede-eriksen/
Men bandet blev åbenbart lanceret som "De Fem" - selvom det ikke fremgår af udgivelsen. -
gboe edited over 11 years ago
Fra hendes hjemmeside:
"Da Lis Sørensen gik i femte klasse på Engdalsskolen i Brabrand fik hun en musiklærer ved navn #Holger Laumann, som satte hende i gang med musikken. Sammen med nogle veninder dannede hun pigegruppen De Fem, og udover de to singler om Morten Guldfisks eventyr, medvirkede hun i 1969 på singlen Ej Sikkelej Sikkeladetus, der også var arrangeret af lærer Laumann, der i 1970 lod Lis Sørensen synge solo på flere af sangene på sin egen gruppe #Tears’ album It’s so easy"
Sørensens opfattelse er altså, at der er tale om en Tears plade.
Men mest grundlæggende: Der er vist ikke en gruppe, der hedder "It's So Easy"
Denne hjemmeside er også rodet med begreberne:
http://www.spectator-records.dk/defem.html
-
Show this post
God research, drenge!
blach
Det lyder lidt lummert, gør det ikke ?
Joda. Derfor synes jeg du skal prøve at bestille den hjem fra biblioteket :-)
Lyder som meget usædvanlig plade for Spectator Records at udgive.
gboe
lærer Laumann, der i 1970 lod Lis Sørensen synge solo på flere af sangene på sin egen gruppe #Tears’ album It’s so easy
Så må ham hippietypen der sidder med bare fødder på jorden sammen med pigerne antageligvis være Laumann.
Politikens Dansk Rock (1985):
- Tears diskografien. Profilen siger "Indsp. juni 70 It´s So Easy m. pigesanggr. De Fem (m. bl.a. Lis Sørensen)".
- Den optræder også i Lis Sørensen diskografien, og profilen siger " Medv. i 69 på singlen Ej Sikkelej Sikkeladetus, arrangeret af Holger Laumann, og i juni 70, m. De Fem, Tears og Laumann på It´s So Easy".
gboe
Men mest grundlæggende: Der er vist ikke en gruppe, der hedder "It's So Easy"
Enig. Spørgsmålet er om der er grundlag nok til at omkreditere pladen til De Fem samt muligvis Tears, uden at det explicit er skrevet på pladen?
-
Show this post
gboe
Fra hendes hjemmeside:
"Da Lis Sørensen gik i femte klasse på Engdalsskolen i Brabrand fik hun en musiklærer ved navn #Holger Laumann, som satte hende i gang med musikken. Sammen med nogle veninder dannede hun pigegruppen De Fem, og udover de to singler om Morten Guldfisks eventyr, medvirkede hun i 1969 på singlen Ej Sikkelej Sikkeladetus, der også var arrangeret af lærer Laumann, der i 1970 lod Lis Sørensen synge solo på flere af sangene på sin egen gruppe #Tears’ album It’s so easy"
Dette er en direkte afskrift fra artiklen om Lis Sørensen i Politkens Dansk Rock (1997 udgaven). -
Show this post
Noget helt andet er udgivelsesåret. Pt. er det angivet til 1971 på Spectator Records katalog numre. Men alle kilder angiver året til 1970. Her er endnu en (spol ned til bunden):
http://sgm.paullee.ru/sgm-dk.htm -
Show this post
Jeg beklager. Jeg har lige læst alt, hvad du har skrevet - men i mit står kun en italiensk vandpost. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre -
Show this post
gboe
Jeg har lige læst alt, hvad du har skrevet - men i mit står kun en italiensk vandpost
Jeg går ud fra at du refererer til min avatar, men jeg forstår alligevel ikke meningen med denne sætning. Kom du evt. hjem fra byen?
gboe
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre
Tjah, indtil videre er vi vel kun på forsknings og diskussionsstadiet, så der er vel ikke det helt store behov for at gøre noget konkret. -
Show this post
gboe
men i mit hovede står kun en italiensk vandpost
men i mit står kun en italiensk vandpost
Det var såmænd bare en munter - men nattetræt - kommentar til, hvordan din avatar hele tiden trækker blikket til venstre og ud af teksten. Jeg forstår stadig ikke de vandpost-designere, der har tænkt og tænkt, så sat en vandhane i munden på en frise og sagt "YES, der var den" -
Show this post
gboe
Der er vist ikke en gruppe, der hedder "It's So Easy"
Enig.
IbLeo
Enig. Spørgsmålet er om der er grundlag nok til at omkreditere pladen til De Fem samt muligvis Tears, uden at det explicit er skrevet på pladen?
Så er vi tre. Men da der ikke står andet på hverken front eller labels, - mener jeg ikke den kan placeres anderledes. To ting kan dog gøres
- It's So Easy (med aktivt link)
- It's So Easy submission kan tilføjes et review som beskriver vores findings (incl. "De Fem" navnet).
Review feltet er faktisk et godt sted til den slags baggrundsviden. Jeg har ikke selv brugt det aktivt endnu, - men har med glæde og interesse set Fat Dogs & Danishmen. Desværre kan feltet være svært at finde (det kan ligge på en submission, eller på en master), - og man skal aktivt åbne linket til reviews, - men det er et display spørgsmål som måske bliver løst med tiden, - det vigtigste er vel at få vores viden ind i basen.
IbLeo
Derfor synes jeg du skal prøve at bestille den hjem fra biblioteket
bibliotek.dk: Dette materiale kan ikke hjemlånes. Spørg dit lokale bibliotek hvor du evt. kan se det. -
Show this post
Nej, der er ingen tvivl om, at Lis selv mener de hed De Fem og senere Tears - ud fra hendes hjemmeside. Rare Danish Rock Albums har listet den under gruppen It's So Easy, og har to andre udgivelser under Tears - men det er oplagt forkert. Jeg har i øvrigt pladen, hvis der var noget, der skulle afklares? Har søgt efter debut singlerne de sidste 20 år (on and off), men har aldrig set dem, det ville måske afklare hvad de selv mente, de hed dengang. Men måske er singlerne indspillet i en anden sammenhæng, så måske vil det ikke hjælpe? Konklusion: jeg mener også De Fem er mest korrekt. At Tears er backing fremgår faktisk ikke af pladens cover - kun at Laumann producerer. -
Show this post
gboe
Det var såmænd bare en munter - men nattetræt - kommentar til, hvordan din avatar hele tiden trækker blikket til venstre og ud af teksten. Jeg forstår stadig ikke de vandpost-designere, der har tænkt og tænkt, så sat en vandhane i munden på en frise og sagt "YES, der var den"
Jeg tror nærmere de har tænkt: "Hvis vi nu designer den sådan her, så vil folk i århundreder undres over hvad der fik os til det". Den er vældig fascinerende - jeg kredsede omkring den i mindst et kvarter... -
Show this post
larssteen
Konklusion: jeg mener også De Fem er mest korrekt.
Det er der nok ingen tvivl om med det bevismateriale vi har indsamlet so far. Samt at de blev bakket op af Tears på pladen.
blach
Men da der ikke står andet på hverken front eller labels, - mener jeg ikke den kan placeres anderledes.
Ja, vi må jo nok desværre beholde den under artist It's So Easy af den grund.
blach
- Tears profilen kan tilføjes oplysningen, at de spiller backing på It's So Easy (med aktivt link)
God idé.
blach
- It's So Easy submission kan tilføjes et review som beskriver vores findings (incl. "De Fem" navnet).
Review feltet er faktisk et godt sted til den slags baggrundsviden. Jeg har ikke selv brugt det aktivt endnu,
Det har jeg heller ikke. Jeg må indrømme at det aldrig har været klart for mig hvad det felt skal bruges til. Det vil jeg kigge lidt på.
larssteen
Jeg har i øvrigt pladen, hvis der var noget, der skulle afklares?
Et komplet sæt gode billeder ville ikke være af vejen... selvom jeg ikke tror de vil bibringe yderligere information. -
Show this post
Jeg synes faktisk godt at man, på baggrund af den grundige research i denne tråd, kan argumentere for at ændre artist på udgivelsen til "De Fem", naturligvis bakket op af de links der er nænvt i denne tråd (evt. med direkte link til en Google Translate-udgave). Jeg kunne ikke forestille mig at der IKKE findes andre releases hvor kun titlen er angivet på coveret, og artist så enten er en kendt en eller ligesom her "researchet" frem via eksterne sider. -
Show this post
At det er Tears, der er backing, fremgår vel kun af udsagn fra dem , der var med dengang. Hvis det gør det er en Tears udgivelse, er jeg helt enig med Mikkel i at gruppen er De Fem -
Show this post
mikkelhk
Jeg synes faktisk godt at man, på baggrund af den grundige research i denne tråd, kan argumentere for at ændre artist på udgivelsen til "De Fem"
larssteen
enig med Mikkel i at gruppen er De Fem
Jeg må have misset noget. Er der overhovedet noget, der indikerer De Fem som main artist?
Vi ved, at medlemmer af De Fem medvirker, men det gør dem ikke til main artists.
Og - det at de medvirker alle fem, gør det heller ikke ud for, at de optræder som gruppe. Jens Rugsted og Stig Kreutzfeldt kan godt optræde på samme plade som medvirkende uden at de optræder som gruppe.
IbLeo
Et komplet sæt gode billeder ville ikke være af vejen... selvom jeg ikke tror de vil bibringe yderligere information.
Bagsiden af cover burde bibringe mere viden -
gboe
Bagsiden af cover burde bibringe mere viden
Man kan se den her:
http://www.spectator-records.dk/defemback.jpg
Så vidt jeg kan se nævnes "De Fem" navnet ikke explicit. Til gengæld synes jeg den understreger at de fem piger betragtes som hovedkunstneren.
mikkelhk
Jeg kunne ikke forestille mig at der IKKE findes andre releases hvor kun titlen er angivet på coveret, og artist så enten er en kendt en eller ligesom her "researchet" frem via eksterne sider.
Det er en interessant bemærkning der giver stof til eftertanke. Det ville være interessant hvis vi kan finde nogle eksempler der etablerer præcedens for denne praksis. Jeg kan dog selv ikke på stående fod komme på nogle. -
Show this post
gboe
Jeg må have misset noget. Er der overhovedet noget, der indikerer De Fem som main artist?
Det er det, jeg får ud af sidste linie under "History".
IbLeo
Det er en interessant bemærkning der giver stof til eftertanke. Det ville være interessant hvis vi kan finde nogle eksempler der etablerer præcedens for denne praksis. Jeg kan dog selv ikke på stående fod komme på nogle.
Indrømmet - det kunne jeg heller ikke da jeg skrev kommentaren. Og kan stadig ikke - tænkte umiddelbart Led Zeppelins fjerde album, Untitled , hvor hverken artist eller albumtitel fremgår af coverforside, -bagside, inlays eller labels. Dog fremgår artist vist af coverryggen, men jeg kommer i tvivl, da jeg ikke har albummet længere. Havde det ikke været angivet der (hvilket det altså kun måske var) havde kunstneren kun været kendt ud fra albummets popularitet, og at man per se ville vide at det var LZ.
EDIT: På den oprindelige 1971-issue fremgår artist af labels, stadig ikke på cover. Så mit ovenstående eksempel gælder kun halvt... -
Show this post
larssteen
At det er Tears, der er backing, fremgår vel kun af udsagn fra dem , der var med dengang.
Jae, joe, - citat fra Politikens "Dansk Rock" - Tears opslaget:
indspillede juni 70 Lis Sørensen)
Mere solid kilde kan vi ikke fremtrylle.
larssteen
Hvis det gør det er en Tears udgivelse, er jeg helt enig med Mikkel i at gruppen er De Fem
Hvis der hverken står "Tears" eller "De Fem" på coveret, kan udgivelsen ikke placeres nogen af stederne, - men profilen på Tears kan da godt indeholde oplysningen. -
mikkelhk
Jeg kunne ikke forestille mig at der IKKE findes andre releases hvor kun titlen er angivet på coveret, og artist så enten er en kendt en eller ligesom her "researchet" frem via eksterne sider.
Titlen P/S Dansk Revysyndikat, - men sidstnævnte er kun krediteret for Liner Notes.
At Monty Python udgivelse ved man kun, hvis man ved det. Til gengæld er det en fremragende indføring i kunsten at tale som tidl. premierminister Edward Heath (nyd det linkede Youtube klip). Der findes (måske) også hele tre undervisningsplader i kunsten at tale som Margaret Thatcher - den sidste "Advanced Thatcher for Students" er dog ikke tilgængelig i Wales ( http://s.pixogs.com/image/R-602653-1344096071-2565.jpeg ). -
Show this post
blach
profilen på Tears kan da godt indeholde oplysningen
Det er formentlig det rigtige sted at linke. Der findes masser af releases, hvor vi egentlig godt ved, hvem der optræder, men ikke kan andet end linke, da det er en bevidst handling, at releasen optræder uden main artist credit.
Det samme gør især mange børneplader, f.eks Lis Sørensens egentlige debutplade, http://img.tradera.net/images/759/192666759_97d23dfd-1600-4c41-9430-3700912d3599.jpg
IbLeo
Det ville være interessant hvis vi kan finde nogle eksempler der etablerer præcedens for denne praksis. Jeg kan dog selv ikke på stående fod komme på nogle.
Der er for eksempel: Pedro Biker - Evergreens In Danish Design
som ikke indeholder artist oplysninger men som er givet en main artist fordi original-LP'en, Pedro Biker - Evergreens In Danish Design, har det.
-
Show this post
mikkelhk
tænkte umiddelbart Led Zeppelins fjerde album, Untitled ,
Sjovt nok var det også den første idé der kom mig på sinde, så jeg fór hen til pladereolen blot for at konkludere det samme som dig: På min egen 1975 US reissue-repress-whatever (Untitled) optræder LZ navnet på labels. Det samme er tilfældet på de oprindelige 1971 UK udgaver. Så den virker ikke som eksempel på et release hvor kunsternavnet ikke explicit er citeret.
Til gengæld har vores ven blach fundet nogle eksempler:
- På den ene side har vi Fanø Revyen (Ø̶l̶k̶a̶s̶s̶e̶r̶e̶v̶y̶e̶n̶).
- På den anden side har vi Pedro Biker og han er krediteret som main artist.
Jeg må tilstå at jeg synes det er lidt inkonsekvent, og synes at de to førstnævnte er lidt borderline i henhold til RSG §2.3.1: "No Artist should be used as an artist on releases where there is no musical artist performing, such as radio / TV ments, movie samples, blank tracks, sound effects, and so on." Begge udgivelser har jo rent faktisk en "artist performing".
Jeg vil gerne henlede d´herrers opmærksomhed på RSG §10.7.1 under overskriften Credits From External Sources: "Credits that do not appear on the release can be added only under certain circumstances. The (credible) credit source must be stated in the submission notes, and the credit must be labeled with [Uncredited] in brackets after the credit role. If other text is used in the credit brackets, the 'Uncredited' must have a comma separating it from the other text."
I vores tilfælde er der bred enighed om at der aldrig har eksisteret en gruppe ved navn Tears optræder som backing band. Jeg mener derfor at i henhold til ovenstående guideline kan vi godt forsvare at gøre følgende:
1) Oprette PAN De Fem med en ende profil og kreditere dem som main artist på It's So Easy.
2) Kreditere Tears med rolle "Backing Band [Uncredited]"
3) Opgive alle vores kilder i submission notes
Det kan da ikke være helt ud i skoven? -
Show this post
IbLeo
1) Oprette PAN De Fem med en ende profil og kreditere dem som main artist på It's So Easy.
Det var stort set det jeg mente med:
mikkelhk
.
at man, på baggrund af den grundige research i denne tråd, kan argumentere for at ændre artist på udgivelsen til "De Fem", naturligvis bakket op af de links der er nænvt i denne tråd
Så +1 herfra. :-) -
Show this post
IbLeo
Jeg må tilstå at jeg synes det er lidt inkonsekvent, og synes at de to førstnævnte er lidt borderline i henhold til RSG §2.3.1: "No Artist should be used as an artist on releases where there is no musical artist performing
Den har jeg læst lidt anderledes, - nemlig at den er godt på netop Monty Python og Fanørevyen, - fordi det ikke er egentlige musik-udgivelser, - men hhv. satire (uden musik) og dokumentation af en teater-opførelse (med sekundært fokus på musikken). Men jeg havde svært ved at vride paragraffen hen, hvor den også kunne favne It's So Easy og Pedro Biker-udgivelserne.
Hvis det havde været muligt at anvende [Un-credited] på releasing artist på udgivelsen, så havde vi været i mål, - men jeg synes det er på grænsen at angive en releasing artist der overhovedet ikke er nævnt på udgivelsen. Og jeg synes heller ikke der er dækning for det på Evergreens In Danish Design.
Omvendt kan jeg heller ikke pege på en anden løsning for It's So Easy, andet end at lade den stå, som den er. -
blach
Omvendt kan jeg heller ikke pege på en anden løsning for It's So Easy, andet end at lade den stå, som den er.
Det har jeg også lyst til, men omvendt indebærer det blot, at den fortsat er subbet til en gruppe, der aldrig har eksisteret - nu er det bare ikke vores fejl.
Kunne man evt. subbe den til Unknown Artist [ [ a=De Fem ] Uncredited] hvis teknisk muligt ?
Jeg synes vi trods alt er nødt til at gøre et eller andet, fordi It's So Easy trods alt er værre end andre løsninger.
Jeg føler mig på ingen måde sikker på, at de fem piger også performer som gruppen De Fem på denne plade. Det er trods alt meget bevidst og demonstrativt, at udgiver har valgt netop IKKE at creditere dem. I LZ tilfældet er det en gimmick. Det giver ikke meget mening at gøre brug af en sådan bevidst gimmick med en ukendt gruppe.
Bedste argument for at creditere til De Fem er bagside-billedet. Bedste argument imod er, at de IKKE er crediteret - og forsidebilledet, der præsenterer et mixed team -
Show this post
gboe
Kunne man evt. subbe den til Unknown Artist [ [ a=De Fem ] Uncredited] hvis teknisk muligt ?
Ville være ønskeligt - men "placeholder artists" (Various, Unknown, No Artist) kan pt. (læs: det sidste års tid) ikke ANV'es. Har for god ordens skyld lige prøvet via Edit Release - og den bliver bare stående som "Unknown Artist", selvom ANV er "aktiveret". -
Show this post
mikkelhk
IbLeo
Det var stort set det jeg mente med:
mikkelhansen
at man, på baggrund af den grundige research i denne tråd, kan argumentere for at ændre artist på udgivelsen til "De Fem", naturligvis bakket op af de links der er nænvt i denne tråd
.
Så +1 herfra. :-)
Og +1 herfra. Synes, den ligger lige til højrebenet, når kilden er så solid, som den er. -
garneren
Synes, den ligger lige til højrebenet, når kilden er så solid, som den er.
Det synes jeg så er hovedproblemet. Kilderne - der er flere - er er ikke enige
gboe
lærer Laumann, der i 1970 lod Lis Sørensen synge solo på flere af sangene på sin egen gruppe #Tears’ album It’s so easy"
IbLeo
Dette er en direkte afskrift fra artiklen om Lis Sørensen i Politkens Dansk Rock (1997 udgaven)
97-udgaven har den som en Tears plade, hvor Lis får lov at synge solo
IbLeo
Politikens Dansk Rock (1985):
- It's So Easy optræder i Tears diskografien. Profilen siger "Indsp. juni 70 It´s So Easy m. pigesanggr. De Fem (m. bl.a. Lis Sørensen)".
85-udgaven har altså Tears som primær artist + De Fem
Og denne uofficielle side siger De Fem - men uden at begrunde De Fem - akkompagneret af Tears:
VI har kun andenhånds oplysninger. Ingen Laumann-interviews eller lign. Jeg har ikke set et endegyldigt argument for De Fem.
Men vil som sagt hellere have Tears eller De Fem end den nuværende main artist -
Show this post
Wauw - seks indlæg siden imorges. Imponerende for sådan en obskur plade som jeg antager at ingen af os ud over larssteen har hørt :-) -
Show this post
IbLeo
Jeg må tilstå at jeg synes det er lidt inkonsekvent, og synes at de to førstnævnte er lidt borderline i henhold til RSG §2.3.1: "No Artist should be used as an artist on releases where there is no musical artist performing, such as radio / TV ments, movie samples, blank tracks, sound effects, and so on." Begge udgivelser har jo rent faktisk en "artist performing".
blach
Den har jeg læst lidt anderledes, - nemlig at den er godt på netop Monty Python og Fanørevyen, - fordi det ikke er egentlige musik-udgivelser, - men hhv. satire (uden musik) og dokumentation af en teater-opførelse (med sekundært fokus på musikken). Men jeg havde svært ved at vride paragraffen hen, hvor den også kunne favne It's So Easy og Pedro Biker-udgivelserne.
Jeg læser den nu således at "No Artist" kun skal anvendes når det er umuligt at påpege en egentlig kunstner. F.eks. på en plade med 50 minutters hvalsang fra det dybe hav. Jeg læser "musical artist" i en bredere forstand, og er sikker på at der er musik hos både Monthy Python og Fanø revyen.
Jeg er fuldstændig enig med gboe:
gboe
Jeg synes vi trods alt er nødt til at gøre et eller andet, fordi It's So Easy trods alt er værre end andre løsninger.
Som jeg ser det er main artist en credit som alle andre, og derfor kan RSG §10.7.1 også anvendes her.
Lad os lige få Politikens Dansk Rock referencerne ordentligt på plads: I både 1985 og 1997 udgaven optræder pladen i Tears-diskografien. I 1985 udgaven optræder den også i Lis Sørensen diskografien - men det gør den første Shit og Chanel plade også; begge er lettere ulogisk. I begge udgaver citeres "De Fem" som hovedkunstnere på pladen i Tears artiklen. De Fem har ikke eget opslag så der findes ikke nogen egentlig diskografi for dem.
Derfor vil det ikke chokere mig hvis vi beslutter at angive Tears som main artist, og evt. undlader at citere De Fem ved navn. Er det en acceptabel løsning? -
Show this post
IbLeo
Som jeg ser det er main artist en credit som alle andre
Næsten ..... den mangler desværre den egenskab, vi netop her har brug for - at kunne angive [Un-credited]. Jeg havde overvejet at bringe udgivelsen op i det internationale forum, - men det vil næppe føre til en entydig afgørelse, og nik har så travlt med tegneserier, film og musiker-grej, at han helt har tabt interessen for discogs.
Hvis vi absolut skal til at manipulere, vil jeg foreslå en t release:
1) Releaseing artist angives til "De Fem, Tears"
2) Nuværende credits bibeholdes uændret
3) Ny credit 'Vocals [Un-credited]' linkes til De Fem (ny discogs PAN)
4) Ny credit 'Backing Band [Un-credited]' linkes til Tears
5) Alle kilder anføres i submission history
-
Show this post
Jeg har lige inviteret OS marcelrecords til tråden her, - han forstår heldigvis dansk. -
marcelrecords edited over 11 years ago
blach
han forstår heldigvis dansk.
bara om ni talar mycket långsamt!
det tar en stund att läsa igenom hela trådet -> jag återkommer snart
M -
Show this post
Gjort, och mycket bra research det är!
Det var ett ganska knepigt fall...
Eftersom det inte finns något spår av varken 'De Fem' eller 'Tears', so tycker jag inte de kunde fungera som 'main artist'.
Om du tittar på labler av andra Spectator utgivelser, så är stället som rymmer 'main artist' alltid just ovan tvärstrecket, just som på It's So Easy.
Slutsatsen ligger nära att det var faktiskt meningen.
Så länge vi inte har någon utgivelse av 'De Fem' inom Discogs, så tror jag inte vi kan göra mer än att skriva en förklarande notis (release notes).
Om vi hittar en sån utgivelse kan vi göra 'It's So Easy' en alias av 'De Fem', fastän jag tycker att bara ett citat från en oofficiel hemsida är för magert.
Är De Fem och flickorna här verkligen tvivellöst identiska?
självfallet kan man i profilen för 'It's So Easy' förklara vad som blivit talat om här.
jag ser inget problem i att tillfoga 'Tears' som Backing Band [Uncredited] med en tydlig redogörelse om källorna
-
Show this post
Med hensyn til kilderne: Både Rock Musikkens Hvem Hvad Hvor (1975) og Rock (1978) angiver Tears som backingband for "musikelever" til albummet It's So Easy. Det er vel de ældste kilder, vi har. Ingen af de to nævner De Fem. I Lykkens Pampil (1998) skriver Bundgaard (s. 148): "Tears indspillede sin anden LP, It's So Easy, med pigesanggruppen De Fem". -
Show this post
Nu tjekkede jeg lige 97-udgaven af Politikens Dansk Rock-leksikon, og der optræder den altså to gange (og jeg undskylder, hvis jeg gentager for meget her):
I Tears-diskografien optræder den som en ren Tears-plade, men i biografien som en Tears-plade "...med pigesanggruppen De 5 (sic), som bl.a. rummede den da 15-årige Lis Sørensen."
I Lis Sørensens opslag optræder den ikke i diskografien, men i biografien som en Tears-plade, hvor hun har fået lov "at synge solo på flere af sangene". Men der står også i hendes biografi, at hun inden da dannede De Fem, som indspillede to (tidligere omtalte) singler med Laumann. De singler er tilsyneladende ikke med på It's So Easy-pladen.
Så vidt jeg kan se, har vi en række kilder, der i varierende kombinationer krediterer Tears, De Fem, "Holger Laumann med venner fra Tears" og/eller Lis Sørensen som featuring vokalist.
Det eneste, der vel ligger fuldstændig fast ud fra den pæne håndfuld eksterne kilder, vi har, er, at "It's So Easy" ikke er navnet på kunstneren, men titlen på pladen. Derfor vil jeg foreslå, at vi i henhold til § 2.3.1. ændrer main artist til Unknown Artist og smider alle vores links og kilder ind i release notes og i øvrigt nævner og linker til pladen i de relevante profiler. -
Show this post
Mange tak for seneste indlæg - og velkommen til de nyankomne. Jeg synes at flere interessante nye vinkler kommer ind:
blach
eg havde overvejet at bringe udgivelsen op i det internationale forum, - men det vil næppe føre til en entydig afgørelse
Det er også mit bud på en udgang på et sådant tiltag.
blach
og nik har så travlt med tegneserier, film og musiker-grej, at han helt har tabt interessen for discogs.
Øh, hvad? Jeg er vist gået glip af noget....
marcelrecords
bara om ni talar mycket långsamt!
Vi kan tale lige så langsomt som du vil have det :-)
marcelrecords
Om du tittar på labler av andra Spectator utgivelser, så är stället som rymmer 'main artist' alltid just ovan tvärstrecket, just som på It's So Easy.
Det er en rigtig god observation og det ser ud til at du har ret. Her er et par LP eksempler:
http://s.pixogs.com/image/R-2024962-1367416048-3276.jpeg
http://s.pixogs.com/image/R-2399886-1382731169-1865.jpeg
http://s.pixogs.com/image/R-2443673-1352139321-3662.jpeg
http://s.pixogs.com/image/R-2594647-1323519967.jpeg
I alle tilfælde er kunstneren skrevet over tværstregen.
Og her er "vores", med "It´s So Easy" skrevet over tværstregen:
http://s.pixogs.com/image/R-4483957-1366189743-8851.jpeg
marcelrecords
Är De Fem och flickorna här verkligen tvivellöst identiska?
Det er et godt spørgsmål som vi nok aldrig kan få besvaret med vished. Vi må beslutte os ud fra de kilder vi har fundet, inklusive de 3 nye der er bragt på bane af larssteen i hans seneste indlæg.
garneren
Derfor vil jeg foreslå, at vi i henhold til § 2.3.1. ændrer main artist til Unknown Artist
Det forslag har vi vist ikke haft før, og man må indrømme at det indeholder en vis grad af fornuft.
For at komme videre i denne diskussion tror jeg vi bliver nødt til at tage et lille skridt ad gangen.
blach
4) Ny credit 'Backing Band [Un-credited]' linkes til Tears
marcelrecords
jag ser inget problem i att tillfoga 'Tears' som Backing Band [Uncredited] med en tydlig redogörelse om källorna
Ovenstående ændring er den eneste som der så vidt jeg kan se er konsensus omkring pga. det solide kildegrundlag samt RSG §10.7.1 så den ændring vil jeg snarligt foretage.
Derefter vil jeg redigere et sammendrag af alle kilder vi har og liste alle de forskellige forslag til main artist der er blevet fremstillet (og der er efterhånden rigtigt mange). Så må vi tage den derfra.
Watch this space! -
Show this post
Jeg har netop indsat "Backing Band [Uncredited]" for It's So Easy og angivet alle kilder derfor i submission notes. Heureka!
Jeg venter med opdatering af diverse profiler indtil vi har afgjort om der skal gøres noget ved main credits. -
Show this post
^ voted C :-) -
Show this post
marcelrecords
^ voted C :-)
Tak :) -
Show this post
IbLeo
Øh, hvad? Jeg er vist gået glip af noget....
Glemte at svare på denne. Subject: "Filmogs, Gearogs, Comicogs, and VinylHub update" - Det er åbenbart ikke alle, der får disse nyhedsbreve :
nik
Hi,
I hope you are enjoying using these sites! Some development has been done on them, and I wanted to let you know what has been added:
* "Add one like this" - this is like "Copy to draft" on Discogs, but it doesn't create a draft, it just loads the submission form with the data from the item page you are on. Useful for adding variants. Just go to the page of the item you want to copy, click "Edit", and then choose "Add one like this".
* "My Contributions" - this will list out all the items you have added. On any page, click your name, then click "My Contributions"
The functions are available on the four sites:
http://www.filmo.gs/
http://www.gearogs.com/
http://www.comicogs.com/
http://www.vinylhub.com/
As always, please let me know if you have any .
Many thanks!
Nik
niks engagement i discogs forum præges af hans nye hobbies. -
Show this post
blach
Det er åbenbart ikke alle, der får disse nyhedsbreve
Jeg har lige opdaget at man kan abonnere på nyhedsbreve i ens Notifications settings. Jeg har netop aktiveret dem alle så jeg ikke for fremtiden går glip af sådanne store nyheder. -
Show this post
IbLeo
Jeg har lige opdaget at man kan abonnere på nyhedsbreve i ens Notifications settings
Jeg mangler at opdage en god metode til at få MR'erne frem i søgninger. Hvis jeg skal identificere en release version og gerne vil starte med at kigge i MR'en, ville det være smart at kunne søge specifikt på den.
Jeg plejer at vælge søgeord fra titel og kunstner - derefter vælge en release fra drop down fundene, gå ind i history og finde linket til MR'en.
Nogle der kender en bedre metode? -
Show this post
gboe
god metode til at få MR'erne frem i søgninger
Avanceret søgning http://discogs.descargarpelis.net/search/advanced
i Type drop down vælg Master Realeases. -
Lad os genåbne debatten om hvem der bør være main artist på It's So Easy. Jeg har lavet en syntese over diskussionen ovenfor, inkluderende alle kilder, forslag og betragtninger.
Oversigt over indsamlede kilder
Rock Musikkens Hvem Hvad Hvor (1975) og Rock (1978) angiver Tears som backingband for "musikelever" til albummet It's So Easy. Ingen af de to nævner De Fem.
Politikens Dansk Rock (1985)
- ”It's So Easy” optræder i Tears diskografien. Opslaget siger "Indsp. juni 70 It´s So Easy m. pigesanggr. De Fem (m. bl.a. Lis Sørensen)".
- ”It's So Easy” optræder også i Lis Sørensen diskografien, og opslaget siger "Medv. i 69 på singlen Ej Sikkelej Sikkeladetus, arrangeret af Holger Laumann, og i juni 70, m. De Fem, Tears og Laumann på It´s So Easy".
Politikens Dansk Rock (1997)
- I Tears-diskografien optræder den som en ren Tears-plade, men i biografien som en Tears-plade "...med pigesanggruppen De 5 (sic), som bl.a. rummede den da 15-årige Lis Sørensen."
- I Lis Sørensens opslag optræder den ikke i diskografien, men i biografien som en Tears-plade, hvor hun har fået lov "at synge solo på flere af sangene". Men der står også i hendes biografi, at hun inden da dannede De Fem, som indspillede to (tidligere omtalte) singler med Laumann. De singler er tilsyneladende ikke med på It's So Easy-pladen.
I Lykkens Pampil (1998) skriver Bundgaard (s. 148): "Tears indspillede sin anden LP, It's So Easy, med pigesanggruppen De Fem"
Rare Danish Rock Albums 1958-1977 (2009) har listet den under gruppen It's So Easy, og har to andre udgivelser under Tears
Lis Sørensens hjemmeside: "Da Lis Sørensen gik i femte klasse på Engdalsskolen i Brabrand fik hun en musiklærer ved navn Holger Laumann, som satte hende i gang med musikken. Sammen med nogle veninder dannede hun pigegruppen De Fem, og udover de to singler om Morten Guldfisks eventyr, medvirkede hun i 1969 på singlen Ej Sikkelej Sikkeladetus, der også var arrangeret af lærer Laumann, der i 1970 lod Lis Sørensen synge solo på flere af sangene på sin egen gruppe Tears’ album It’s so easy". Teksten er en direkte afskrift fra Lis Sørensen artiklen i Politikens Dansk Rock (1997).
http://lissorensen.dk/biografi/
Uofficiel hjemmeside for Spectator Records: ” Behind this record is saxofonist Holger Laumann. Check also Tears). Musicians are from his band Tears. Vocals are five 15 years old school girls - a.o. the later famous Danish singer Lis Sørensen. Spectator Records called the record a "educations- and entertainement record".
Recordings: De fem, It's so easy, Spectator Records, 1970
Relevante uddrag af RSG
RSG §2.3.1:
- Unknown Artist is to be used for music releases which are not credited to an artist.
- No Artist should be used as an artist on releases where there is no musical artist performing, such as radio / TV ments, movie samples, blank tracks, sound effects, and so on.
RSG §10.7.1 under overskriften Credits From External Sources:
Credits that do not appear on the release can be added only under certain circumstances. The (credible) credit source must be stated in the submission notes, and the credit must be labeled with [Uncredited] in brackets after the credit role. If other text is used in the credit brackets, the 'Uncredited' must have a comma separating it from the other text.
Der er delte holdninger i gruppen om hvorvidt RSG §10.7.1 er gyldig for main artist.
Andre observationer og argumenter
- Spectator Records angav main artisten over tværstregen på deres center labels. I vores tilfælde er det “It´s So Easy”.
- Der findes mange eksempler på releases hvor man “ved” hvem der er main artist men hvor det er en bevidst handling fra pladeselskabets side at den ikke er angivet.
Mulige løsninger
(1) De Fem, Tears
(2) De Fem
(3) Tears
(4) Unknown Artist
(5) No Artist
(6) It´s So Easy
I tilfælde af at vi ikke kan blive enige må default udfaldet blive (6), dvs. status quo.
Løsninger (1) - (3) hænger på hvorvidt RSG §10.7.1 er gyldig for main artist og jeg synes faktisk at det er så væsentlig en faktor at jeg har besluttet mig for at stille spørgsmålet i forum. Jeg synes ikke vi kan komme videre før den sag er afklaret, så det bliver mit næste skridt. -
Show this post
Ret lige pkt. 6 til "It's So Easy" - og så afventer vi forums beslutsomhed (eller mangel på samme). -
Show this post
Godt overblik!
Er umiddelbart mest stemt for (1) eller (4), men er med på det fornuftige i at få en afklaring i forum. -
-
Show this post
Nu har jeg fyret startskuddet af for diskussionen i forum: Forum Thread #542c3c512ec4b33186e956a4
I er selvfølgelig velkommen til at give jeres besyv med, men jeg vil bede jer vente et par dage så vi først får nogle meninger som ikke er påvirkede af vores diskussion. -
Show this post
Jeg har tilladt mig at "bumpe" din post op i forum, da der ikke var nogen, der havde reageret. -
Show this post
Tak skal du have - jeg har haft travlt idag. Dit "bump" hjalp da ogsaa, nu er der kommet (lidt) gang i diskussionen. -
Show this post
IbLeo
Tak skal du have - jeg har haft travlt idag. Dit "bump" hjalp da ogsaa, nu er der kommet (lidt) gang i diskussionen.
Selv tak, og nu er der jo dukket et link op til en Facebook-gruppe for en kommende Spectator-dokumentar. Jeg har skrevet til dem og vender tilbage når/hvis jeg hører noget. -
Show this post
Som jeg lige skrev i forum diskussionen, det glæder jeg mig til. -
Show this post
Hm, jeg tror vi må erkende at diskussionen fortsætter ovre i Forum Thread #542c3c512ec4b33186e956a4 så lad os stoppe den her så vi ikke har paralleldiskussioner igang. -
Jeg er lige faldet over en tråd, som er helt i tråd (undskyld) med denne problemstilling:
http://discogs.descargarpelis.net/forum/thread/539234d4a86b6d3a98f156f1 -
Show this post
Jeg har lige stemt på auboisdormants forslag ovre i forum diskussionen.
Jeg synes dog stadig ikke at det ændrer på sagen for "It´s So Easy" og jeg betragter den som uddebateret indtil nye beviser bringes for dagen der kan flytte på garneren får noget ud af sin henvendelse til folkene bag Spectator-dokumentaren. -
Show this post
Den nye tråd er for mig at se ikke relevant. Jeg synes, at alene det forhold, at Laumann og pigerne er på coveret og de facto er de udøvende gør No Artist eller Unknown artist irrelevant.
Vi ved bare ikke, hvad vi skal kalde disse de facto medvirkende, som vi har på coveret. -
Show this post
gboe
Jeg synes, at alene det forhold, at Laumann og pigerne er på coveret og de facto er de udøvende gør No Artist eller Unknown artist irrelevant.
Det var det jeg prøvede at sige ovenfor.
gboe
Vi ved bare ikke, hvad vi skal kalde disse de facto medvirkende, som vi har på coveret.
Jeg mener nu stadig at vi har en overvældende bevisbyrde for at de 5 piger kaldte sig selv De Fem. Hvad vi ikke ved er hvorfor dette navn ikke optræder på releaset, og her kan vi indtil videre kun gætte. Hvilket - som du selv har argumenteret for - ikke giver os tilstrækkeligt grundlag til at kreditere dem som main artist. -
Show this post
Okay, nu forstår jeg dig -
Show this post
For nu at runde denne tråd af, tjah, så endte forum diskussionen som så ofte før uden en klar konsensus. Så jeg kan ikke se at der er grundlag for at foretage yderligere ændringer. Jeg vil dog indrømme at det er lidt frustrerende at have diskuteret så meget og så længe for et så lille konkret resultat.
IbLeo
Lis er Lis Sørensen. Men hvem er de andre, og er de ikke blevet til noget inden for musikken (og dermed på Discogs)?
Vi må jo nok konkludere at de 4 andre ikke blev til noget inden for musikken og vil forblive anonyme.
Med mindre den kommende Spektator dokumentar kaster nyt lys over sagen.............. vi venter i spænding.