Information Close We will be performing database maintenance on the Collection database on 6/12/2025 from 1:00pm PDT to 5:00pm PDT. Collection pages may be slow to load and additions / removals may be delayed
Skandinavisk Grammophon Aktieselskab (Pressed By)
Started by johnbaekdk about 1 month ago, 17 replies
-
Show this post
Jeg fandt to links på nettet og har netop udvidet profilen for Skandinavisk Grammophon Aktieselskab (SGA).
Via linket https://seismograf.org/dmt/24/04/ny-dansk-grammofonplade-fabrik ved vi nu, at SGA fra d. 1. marts 1949 startede produktionen på en nyoprettet grammofonplade-fabrik på adressen Høffdingsvej 18, Kbhvn. Valby., som firmaet flyttede til i 1948 (jf. https://www.coneliand.dk/Danmarks%20aeldste%20forretninger/DAEF%20500-599/Side_551_Skan_-_Skan.html ).
Betyder det at alle SGA-udgivelser med "Made in Denmark" kan tagges LCCN "Pressed By: Skandinavisk Grammophon Aktieselskab"? Eller? -
Show this post
Gode og spændende fund - tak for deling.
johnbaekdk
Via linket https://seismograf.org/dmt/24/04/ny-dansk-grammofonplade-fabrik ved vi nu, at SGA fra d. 1. marts 1949 startede produktionen på en nyoprettet grammofonplade-fabrik på adressen Høffdingsvej 18, Kbhvn. Valby., som firmaet flyttede til i 1948 (jf. https://www.coneliand.dk/Danmarks%20aeldste%20forretninger/DAEF%20500-599/Side_551_Skan_-_Skan.html ).
Bygningen på Høffdingsvej nr. 18 i link #2 er helt klart en yngre udgave af bygningen afbilledet i profilen til Electric & Musical Industries (Dansk-Engelsk) A/S, bortset fra at indgangen er blevet flyttet fra yderst til venstre og ind til midten. Og adressen er jo den samme.
Jeg husker også fra diskussionen om vores danske skæremester https://discogs.descargarpelis.net/group/thread/925912
johnbaekdk
Betyder det at alle SGA-udgivelser med "Made in Denmark" kan tagges LCCN "Pressed By: Skandinavisk Grammophon Aktieselskab"? Eller?
Mon ikke vi skal have lidt mere evidens på bordet, som f.eks. et matrix mønster, før vi kan konkludere dette. -
Show this post
IbLeo
Mon ikke vi skal have lidt mere evidens på bordet, som f.eks. et matrix mønster, før vi kan konkludere dette.
Det var også min første tanke, men på den anden side: Artiklen https://seismograf.org/dmt/24/04/ny-dansk-grammofonplade-fabrik beskriver en ret omfattende produktion fra 1949 (3 pladepresser modtaget fra hovedfirmaet i England). Men jeg kan godt se, at det er mere komplekst :-)
Har du/andre overblik over historien om danske shellak- og vinylfabrikker? Altså danske shellak/vinyl pressing plants. Har vi en liste? - hvor Skandinavisk Grammophon Aktieselskab nu kan tilføjes! -
Show this post
Electric & Musical Industries (Dansk-Engelsk) A/S. Profilen for sidstnævnte kunne godt indeholde info om vinylproduktionen. -
Show this post
https://discogs.descargarpelis.net/label/280602-Skandinavisk-Grammophon-Aktieselskab?role=Manufactured+By
Og yderligere 77 i en Made By rolle:
https://discogs.descargarpelis.net/label/280602-Skandinavisk-Grammophon-Aktieselskab?role=Made+By
Typisk er denne credit affødt af en mention på artwork, som f.eks. Billy May's Rico Mambo Orchestra - Taboo / Mama Inez i rim text. Det kan man ikke have indsigelser imod.
johnbaekdk
Har du/andre overblik over historien om danske shellak- og vinylfabrikker? Altså danske shellak/vinyl pressing plants.
Ikke jeg. Jeg husker blot at Hede Nielsens Fabriker A/S også lavede shellac-plader.
johnbaekdk
Har vi en liste? - hvor Skandinavisk Grammophon Aktieselskab nu kan tilføjes!
Den er nu optaget på min egen https://discogs.descargarpelis.net/lists/Manufacturing-facilities-in-Denmark/328192 -
IbLeo edited about 1 month ago
Til information: Jeg har lige invalideret misfoster Gene Vincent - Everybody's Got A Date But Me / Accentuate The Positive . -
Show this post
Jeg faldt over Billy May's Rico Mambo Orchestra - Taboo / Mama Inez som med vores ny viden har modstridende data i LCCN.
Manufactured By – Skandinavisk Grammophon Aktieselskab
Pressed By – Capitol Records Pressing Plant, Scranton
Jeg forestiller mig at matricer (stampers) er fløjet ind fra USA og at de så har presset shellac pladerne i Valby.
Der er nok at gå i gang med for dem der har tid til det :) -
johnbaekdk edited about 1 month ago
IbLeo
Skandinavisk Grammophon Aktieselskab optræder allerede i en Manufactured By rolle på 260 releases:IbLeo
Og yderligere 77 i en Made By rolle
Tak for kreativ søgning - og at denne credit typisk er affødt af en mention på artwork. Så langt så godt !
IbLeo
Jeg faldt over Billy May's Rico Mambo Orchestra - Taboo / Mama Inez som med vores ny viden har modstridende data i LCCN.
Enig mht. at den må være presset i Valby; men rimteksten siger "Fabr. Af Skandinavisk Grammophon Aktieselskab", så indtil videre er den korrekt tagget Manufactured By.
IbLeo
Jeg husker blot at Hede Nielsens Fabriker A/S også lavede shellac-plader.
Tak, ja dem har jeg også bemærket. Arena radio- og fjernsyn er legendariske. Profilteksten er dog udokumenteret, men stort set samme info kan læses på https://da.wikipedia.org/wiki/Hede_Nielsen_A/S . Der står dog intet om pladeproduktion.
En release som Allan Werlin - Gotlands Sommernat (vinyl tagget Made By via rimteksten "Product Of Hede Nielsens Fabriker A/S" (den sætning har jeg set mange gange). Jeg har på fornemmelsen, at samtlige Hede Nielsen releases er tagget via denne sætning "Product Of Hede Nielsens Fabriker A/S" - men den fortæller vel ikke hvad Hede Nielsens rolle har været?
IbLeo
Der er nok at gå i gang med for dem der har tid til det
Jep. Jeg tror at løsningerne skal findes i ældre bøger, men gad vide om nogen har afdækket historien om dansk shellak- og vinylproduktion? Jeg har heldigvis nem adgang til stort set alle danske bøger :-) -
Show this post
IbLeo
Jeg husker blot at Hede Nielsens Fabriker A/S også lavede shellac-plader.
Det er der absolut intet der tyder på. Alle taggede releases er vinyler.
Jeg har også kigget lidt på efterfølgeren Birgitte Grimstad - Viser Er Så Meget... Et lyntjek fortæller at Hede Nielsen A/S optræder i rimtekst: "Manufactured By Hede Nielsen A/S Copenhagen, Denmark". ALT hvad jeg indtil nu har læst/set om Hede Nielsen foregår i Horsens. Så hvad er forbindelsen til København? Har de haft fabrik der? -
Show this post
johnbaekdk
Der kan muligvis findes noget omkring Dansk vinylproduktion i dette opslagsværk: http://altomvinyl.dk/
Jeg mindes at der står noget omkring emnet -
Show this post
vinylfreakdk
Der kan muligvis findes noget omkring Dansk vinylproduktion i dette opslagsværk: http://altomvinyl.dk/
Jeg mindes at der står noget omkring emnet
Ja - det er lige netop der at jeg læste om Hede Nielsens Fabriker. Tak for at du genopfrisker min hukommelse. Jeg har 2. udgave og den indeholder et kapitel på tre sider om "Pladepresning i Danmark" startende på side 160. Et kort resumé:
- Deutche Grammophon var de første til at presse plader i Danmark, da de etablerede sig i Skandinavian i 1903 med et hovedkontor i Kbh.
- Skandinavisk Grammophon A/S, grundlagt 1905 (*) med adresse i Manufakturhuset i Frihavnen og tilhørende butik i Købmagergade. De flyttede i 1949 til Høffdingsvej 18 i Valby hvor de startede med at presse plader. De lavede selv matricer og importerede dem også fra udlandet.
- Metronome drev eget pladepresseri på Vibevej i Kbh.
- Philips drev pladepresseri på Strandlodsvej på Amager.
- Plastikfabrikken Plastica A/S i Nordvestkvarteret pressede plader.
- Fabrikant Hede Nielsen lavede fjernsyn i Horsens og pressede plader på Løngangsstræde i København fra 1958, primært med RCA kunstnere. Der var altså flere "Fabriker", deraf navnet.
(*) Skandinavisk Grammophon Aktieselskab profilen siger 1903, kilden skal nok dobbeltcheckes.
Forfatteren angiver ikke sine kilder.
johnbaekdk
rimteksten siger "Fabr. Af Skandinavisk Grammophon Aktieselskab", så indtil videre er den korrekt tagget Manufactured By.
Absolut.
johnbaekdk
Det er der absolut intet der tyder på. Alle taggede releases er vinyler.
I stand corrected.
johnbaekdk
ALT hvad jeg indtil nu har læst/set om Hede Nielsen foregår i Horsens. Så hvad er forbindelsen til København? Har de haft fabrik der?
Besvaret ovenfor. -
Show this post
vinylfreakdk
Tak for reminder. Jeg har aldrig fået læst den, men har nu bestilt et eksemplar på (stats)biblioteket.
IbLeo
Jeg har 2. udgave og den indeholder et kapitel på tre sider om "Pladepresning i Danmark" startende på side 160.
Øv... Jeg har vist bestilt førsteudgaven, som måske ikke indeholder dette kapitel. I så fald må jeg have fat i 2. udgave.
IbLeo
Et kort resumé:
1000 tak. Så har vi lidt mere overblik til videre research.
IbLeo
(*) Skandinavisk Grammophon Aktieselskab profilen siger 1903, kilden skal nok dobbeltcheckes. Forfatteren angiver ikke sine kilder.
Det ændrer nok ikke ved at oversigten er korrekt, men vi må i så fald problematisere fx de konkrete årstal.
https://www.coneliand.dk/Danmarks%20aeldste%20forretninger/DAEF%20500-599/Side_551_Skan_-_Skan.html :
"Skandinavisk Grammophon A/S. Grundl. d. 13. juni 1903 af Emil Hartkopp"- har flere detaljer, så den i min optik overruler "Alt om vinyl".
https://seismograf.org/dmt/24/04/ny-dansk-grammofonplade-fabrik - er en ældre kilde (1949) og underbygger ovenstående link. 1903 må derfor anses for korrekt indtil en mere valid kilde for 1905 kan angives.
Jeg har bestilt en bog "Historien om Hede Nielsen 1906-1996" - og håber, at den indeholder noget relevant om Hede Nielsen's pladepresninger.
Vi har i øvrigt fx også Bigos som på Discogs har to krediteringer for Manufactured By.
På Finn Mickelborg's Quintet Solist: Bente Clod - Ergee er teksten på cover "Produktion: Bigos".
På Nakskov Musikskole - Plade Nr. 4 er Bigos repræsentreret via "BJ [Bigos logo] 112" på bagcover, så Manufactured By synes ikke 100% dokumenteret. -
Show this post
IbLeo
Jeg har 2. udgave og den indeholder et kapitel på tre sider om "Pladepresning i Danmark" startende på side 160.
Jeg har nu fået 1. udgave, 1. oplag fra (stats)biblioteket. De tre sider om "Pladepresning i Danmark" er på side 158-160, så det er nok samme tekst som i din 2. udgave. Dit resumé er til teksten i 1. udgaven - men der er i teksten IMO ikke grundlag for at sige, at
IbLeo
Deutche Grammophon var de første til at presse plader i Danmark, da de etablerede sig i Skandinavian i 1903 med et hovedkontor i Kbh.
Der står: "Pladeindustrien kom til Danmark allerede i 1903, da Deutche Grammophon etablerede sig i Skandinavien og oprettede et af sine hovedkontorer i København."
At "pladeindustrien kom til Danmark" betyder ikke at Deutche Grammophon fabrikerede plader i DK; kun at de etablerede sig i DK.
Ud fra teksten i "Alt om vinyl" ser det ud som om, at Skandinavisk Grammophon var de første i Danmark som pressede (vinyl)plader (fra 1949) - og "Ikke kun for EMI, men også for omkring 50 andre pladeselskaber."
Der står intet konkret om shellak-plader. Så jeg kan foreløbigt konkludere: Ud fra den nuværende viden er der aldrig blevet presset shellak-plader i Danmark. Det virker lidt underligt, for der er - nok specielt i 1950'erne - solgt ret mange shellak-plader i DK. Så måske har Deutche Grammophon eller andre på et tidspunkt etableret en fabrik. Men vi har tilsyneladende pt. ikke konkret viden om dette. Jeg afventer en pt udlånt bog om Hede Nielsen. Måske giver den ny viden!
Jeg tænker desuden at det vil være fornuftigt at ændre trådens titel til "Danske pladepressere" el. lign. -
Show this post
johnbaekdk
Jeg har nu fået 1. udgave, 1. oplag fra (stats)biblioteket. De tre sider om "Pladepresning i Danmark" er på side 158-160, så det er nok samme tekst som i din 2. udgave.
Det er det antageligvis.
johnbaekdk
Der står: "Pladeindustrien kom til Danmark allerede i 1903, da Deutche Grammophon etablerede sig i Skandinavien og oprettede et af sine hovedkontorer i København."
At "pladeindustrien kom til Danmark" betyder ikke at Deutche Grammophon fabrikerede plader i DK; kun at de etablerede sig i DK.
Ud fra teksten i "Alt om vinyl" ser det ud som om, at Skandinavisk Grammophon var de første i Danmark som pressede (vinyl)plader (fra 1949) - og "Ikke kun for EMI, men også for omkring 50 andre pladeselskaber."
Jeg er p.t. på lang weekend hjemmefra, så 2. udgaven er uden for rækkevidde. Men afsnittet hedder jo "Pladepresning i Danmark", så jeg har nok antaget at hvis omtaler Deutche Grammophon så er det fordi de pressede plader i Danmark. Jeg tænker at du har ret, og at jeg overfortolkede.
johnbaekdk
Der står intet konkret om shellak-plader.
Det er vel meget logisk når titlen er "Alt Om Vinyl" :)
johnbaekdk
Jeg tænker desuden at det vil være fornuftigt at ændre trådens titel til "Danske pladepressere" el. lign.
Dermed åbner du døren op for at tråden bliver en rodebutik. Jeg anbefaler en tråd per "dansk pladepresser". Op til dig selvfølgelig. -
Show this post
IbLeo
Det er vel meget logisk når titlen er "Alt Om Vinyl"
Ja, ja :-) Der står intet konkret om shellak-produktion, og jeg konkluderer bare foreløbigt, at vi tilsyneladende ikke har konkret viden om produktion af shellak-plader i DK.
IbLeo
Dermed åbner du døren op for at tråden bliver en rodebutik. Jeg anbefaler en tråd per "dansk pladepresser". Op til dig selvfølgelig.
Jeg er enig. Tak. Det må være en ny tråd. Jeg er nu blevet opmærksom på emnet og kan evt. starte en ny tråd, når jeg får lidt mere viden og overblik. Tråden her kan vist opfattes som foreløbigt "Udført". -
gboe edited about 1 month ago
IbLeo
Mon ikke vi skal have lidt mere evidens på bordet, som f.eks. et matrix mønster, før vi kan konkludere dette.
Og det tror jeg, der er meget gode chancer for. Som jeg husker alle plader fra dette epicenter i dansk pladeproduktion i Valby, har de alle stampede + caps only matrix#. F.eks. alle de danske Beatles tryk.
Jeg har altid gerne villet vide, hvem der trykte shellacs i Danmark men er ikke stødt på det endnu.
Hvad med Skandinavisk Odeon Aktieselskab - en del af det britiske Clumbia-conglomerat - det må være et søster-selskab. Deres matrixes kører et "KPO" prefix, som jeg også godt gad kende betydningen af, da det også optræder på plader der kun kan tænkes at have været gennem alle trykkefaser lokalt i Danmark.
Mht profilen for Skandinavisk Grammophon Aktieselskab. Lige nu er omtralen indledt som beskrivende et company. Men entiteten er jo fifty-fifty en profil for det juridiske selskab og for den fysiske location, pladetrykkeriet i Valby. Hvis man ikke splitter profilen op, bør man tydeliggøre, at profilen dækker to forskellige roller i lige høj grad.
Umiddelbart ville jeg foretrække en opdeling, men jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre med de credits, der er til rådighed. Den gode grund er, at de to roller er væsens-forskellige og kke har samme livs-forløb. Men de skal nok hånd-sorteres, dvs alle releases skal have billede kigget. Jeg deltager gerne, skulle der være stemning for et split.
Skrækeksemplet er svenske Skandinaviska Grammophon AB er grundlagt 1903 og i 1975 får denne juridiske entitet så Skandinaviens største og mest moderne pladetrykkeri - der dog dør igen i 1989, mens Skandinaviska Grammophon AB lever videre. Fordi trykkeriet er en location og fordi den kun er en parentes i det juridiske selskab Skandinaviska Grammophon AB's liv i tid men en stor spiller som fysisk location. er det for mig klart to separate Discogs entities værdigt. -
Show this post
gboe
Hvad med [Invalid Artist] - det må være et søster-selskab.
Tak for alle kommentarerne. Kan du rette til, så vi kan se den ukendte artist? (som nok er et selskab) -
Show this post
johnbaekdk
Kan du rette til, så vi kan se den ukendte artist?
Gjort - det er det danske Odeon-selskab.