-
gboe edited about 7 hours ago
Synes det kunne være interessant af få lavet en slags dansk LP-prisindeks med vejledende pris taget for et typisk standard-album for hvert år.
Det vil i nogle tilfælde kunne hjælpe med især at få sandsynligjort eller udelukket udgivelsesår på især genudgivelser, hvor rettighedsåret har mistet sig betydning, og hvor der er mange versioner med samme eller intet udgivelsestidspunkt. Tag f.eks. Vild I Varmen, der har 5 versioner alle tagget 1978, hvilket er usandsynligt + 1 version uden årstal, der nok er fra 80'erne. Hvis man så fandt eksemplarer af disse versioner med ikke-tilbudspris på, vil man kunne begynde at forme en mulig kronologi på disse.
Jeg vil tro, at 9 ud af 10 fuldprisplader, jeg købte i vinylens første æra frem til 1994, kostede tidens "standardpris". Som jeg husker det, var den omkring 70 kroner i 1979 og omkring 140-150 kr i 1994.
Men jeg er ikke sikker på, at jeg - eller vi - med sikkerhed kan huske mig frem til det. Derfor kunne det være godt, hvis I gad dele observationer af faktiske priser i denne tråd. Mange plader har jo stadig prismærker på.
Herunder følger foreløbige fund:
Pris-data:
1970
1971
32,50 kr DEMOS De Fortabte Spillemænd - "Mens Dagene Er Dystre"
54,50 kr Vejl. Middle Of The Road - Acceleration
1972
49,50 kr vejl. Savage Rose - Dødens Triumf
1973
55 kr Vejl Roger Whittaker - Head On Down The Road (... Live At Lansdowne)
59,50 kr Vejl. Paul McCartney And Wings* - Band On The Run
59,50 Salling Svenne & Lotta - Oldies But Goodies
60 kr Gasolin' - Gasolin' 3
1974
59.50 kr Vejl. Gasolin' - Stakkels Jim
59.50 kr Vejl. Kim Gustaw* - Her Og Nu
62 kr Shu•bi•dua* - Shu•bi•dua
66 kr De Nordiske Spillemænd - De Nordiske Spillemænd
1975
40 kr Various - 14 Dansktopper Nr. 5
59,50 kr Vejl. Gasolin' - Gas 5
59.50 kr Vejl. Black Maria (5) - Black Maria
1976
55,55 kr FONA Shit & Chanel - Shit & Chanel Udgave bekræftet
59,50 kr Vejl. Gasolin' - Efter Endnu En Dag
59,50 kr ABBA - Arrival
1977
59,50 inkl. 18% MOMS FONA Gasolin' - Gør Det Noget
60 kr Halfdan* Og Tom Nagel Rasmussen - Og Det Var Det
65 kr The Chieftains - Live!
62 kr. vejl. Gasolin' - Gør Det Noget
1978
64,50 Vejl. Bamses Venner - B&V
64,50 kr. Vejl. Gasolin' - Killin' Time
64,50 kr C. V. Jørgensen - Vild I Varmen
65 kr Shu-Bi-Dua - 78'eren
65 kr Kim Larsen - Kim Larsen & Yankee Drengene
66 kr. Troels Trier - Dukkehuset
1979
65 kr Rugsted Kreutzfeldt* - Rugsted Kreutzfeldt
65.75 incl ny moms Shu•bi•dua* - Shu•bi•dua 6
66 kr Bristol ABBA - Voulez-Vous
67,50 kr Vejl. Kim Larsen - 231045-0637
68 kr. Kim Larsen - 231045-0637
70 kr Ry Cooder - Bop Till You Drop
70 kr TV Ringen Electric Light Orchestra - Discovery
74,75 kr Sylvester Og Svalerne* - Fra Banegården Til Enghave Plads
78 kr Rugsted Kreutzfeldt* - Rugsted Kreutzfeldt
78 kr Kim Larsen - 231045-0637
80 kr TV-Ringen Rugsted Kreutzfeldt* - Rugsted Kreutzfeldt
1980
69,50 Kr Vejl. ABBA - Super Trouper
70 kr Adam And The Ants - Kings Of The Wild Frontier
70 kr Electric Light Orchestra / Olivia Newton-John - Xanadu (From The Original Motion Picture Soundtrack)
71 kr. Hoola Bandoola Band - 1971-76
73 kr Shu-Bi-Dua - Shu-Bi-Dua 7
1981
70 kr Foreigner - 4
76 kr Kim Larsen - Jungle Dreams
76 kr Bjørn Poul Halberg • Mona Larsen* - Poul Halberg • Mona Larsen
77 kr Randy Crawford - Secret Combination
78 kr Elton John - The Fox
78 kr ELO* - Time
79,90 kr Vejl. ABBA - The Visitors
80 kr Rod Stewart - Tonight I'm Yours
84,50 kr Drejeskiven The Kinks - Give The People What They Want
1982
80 kr. / 80 kr Shu•bi•dua* - Shu•bi•dua 9
80 kr. Shu•bi•dua* - Shu•bi•dua 8
82 kr Randy Crawford - Windsong
90 kr FONA John Cougar* - American Fool
1983
90 kr Gnags - X
90 kr Fredgaard Tøsedrengene - Alle Vore Håb
90 kr. Shu-Bi-Dua - Shu-Bi-Dua 10
100 kr Anne Dorte Michelsen - Mellem Dig Og Mig
100 kr FONA Tøsedrengene - Alle Vore Håb
1984
90 kr Bifrost (4) - Bifrost
100 kr Christine McVie - Christine McVie
1985
80 kr. Agnetha Fältskog - Eyes Of A Woman
80 kr Dionne Warwick - Friends
80 kr. HMV "Only" Lis Sørensen - Lis Sørensen
90 kr Laban - Laban 4
95 kr Anne Linnet, Marquis De Sade (7) - Hvid Magi
100 kr Shu•bi•dua* - Da Mor Var Dreng
100 kr / 100 kr Anne Linnet, Marquis De Sade (7) - Hvid Magi
100 kr FONA Sting - The Dream Of The Blue Turtles
100 kr Lone Justice - Lone Justice
1986
80 kr. TP Elisabeth (3) - Lystens Ø
80 kr Björn Afzelius & Mikael Wiehe - Björn Afzelius & Mikael Wiehe
80 kr HMV "Only" Gnags - Plads Til Begejstring
80 kr TP Jennifer Warnes - Famous Blue Raincoat (The Songs Of Leonard Cohen)
90 kr.Det Neodepressionistiske Danseorkester - Flere Sange Om Sex Og Arbejde
95 kr datostemplet 4/86 Daells Syngende Sten - Syngende Sten
100 kr "Nyhed" Sebastian (5) - Sebastian's Skatteøen
1987
80 kr. Miss B. Haven - Miss B. Haven
80 kr TP Whitney Houston - Whitney
80 kr TP Gnags - Har De Puttet Noget I Kaffen..?
95 kr FONA Whitney Houston - Whitney
100 kr Fredgaard Henning Stærk Band - Tender Touch
1988
80 kr Dodo And The Dodo's - Dodo And The Dodo's
80 kr TP Anne Linnet - Jeg Er Jo Lige Her
80 kr. HMV "Only" Gnags - Under Bøgen (Greatest Hits 1978-88)
90 kr John Farnham - Age Of Reason
100 kr FONA Hanne Boel - Black Wolf
100 kr Brian Wilson - Brian Wilson
1989
80 kr. Søs Fenger - Vinterdage
90 kr FONA Lars H.U.G. - Kopy
100 kr Anne Dorte Michelsen - Elskerindens Have
100 kr FONA John Cougar Mellencamp - Big Daddy
100 kr Gnags - Mr. Swing King
1990
90 kr Blues Traveler - Travelers & Thieves
90 kr Anders Glenmark - Jag Finns Här För Dig
90 kr Linnet* / Salomonsen* - Krig Og Kærlighed
90 kr Paul McCartney - Flowers In The Dirt
90 kr Linnet* / Salomonsen* - Krig Og Kærlighed
100 kr Dodo And The Dodo's - Dodo And The Dodo's 3
100 kr Hanne Boel - Dark ion
100 kr Hanne Boel - Dark ion
100 kr John Cougar Mellencamp - Big Daddy
1991
100 kr Michael Bolton - Time, Love & Tenderness
100 kr TP Sanne* - Where Blue Begins
110 kr Moonjam - 1991
1992
100 kr TP Musik Moonjam - Songs For Saxophone
110 kr Larsen & Bellami* - Wisdom Is Sexy
120 kr Lisa Stansfield - Real Love
120 kr. Fredgaard Eric Clapton - Unplugged
120 kr Hanne Boel - Kinda Soul
120 kr Anne Dorte Michelsen - Min Karriere Som Kvinde
1993
120 kr Danser med Drenge - Danser Med Drenge
120 kr Anne Linnet - Tal Til Mig
1994
1995
UDEN årstal
80 kr Miss B. Haven - Miss B. Haven -
Show this post
Hvordan vil du organisere det?
Et offentligt tilgængeligt Google sheets ark?
En tråd?
Husk også at "Fame" udgivelser altid var billigere fordi der blev lavet mange og i tyndere vinyl. -
gboe edited about 8 hours ago
Plademesser.dk
"Fame" udgivelser
Jeg tænker på på den pris, som en typisk nye udgivelse på et større label havde. Fame-taggede plade var jo en bagkatalogs genudgivelses-serie til nedsatte priser.
Jeg forestiller mig, at folk skriver beskeder i denne tråd, der kan belyse sagen - noget i retning af "Mit eks. af The Smiths "Meat is murder", (Virgin) som jeg købte som nyhed i 1986 har stadig prismærket 119 kr."
Altså ikke kommentarer om huskede priser men fysiske beviser koblet til sikre årstal.
Fona-prismærker var eksempelvis blå ved fuld prise og orange (Ofte med førpris) ved nedsatte plader. Så troværdige og konkrete iagttagelser fra de erfarne mennesker, vi er.
Jeg vil samle data-oversigt i første indlæg i tråden her. Jeg tror ikke, det vil vælte ind med data til en start, så måske jeg vil efterlyse noget tilsvarende i Spinning Vinyl Gropu eller andre relevante fora, hvis data grundlaget bliver for tyndt.
Der er jo også mulighed ro, at Det Kgl Bibliotek har registreret udsalgprisen som meta-data. -
Show this post
Har Danmarks Statistik ikke allerede de data? man kunne vel starte med at spørge der. -
gboe edited about 1 month ago
Plademesser.dk
Har Danmarks Statistik ikke allerede de data?
Forbrugerprisindex laves på baggrund af relativt få varer, der forbruges af de fleste. Tvivler på, at vinyler er med blandt de varer.
Selv hvis tror jeg ikke, at de vil opsamle data på den måde, som jeg efterlyser her. Det, jeg ønsker, er at kunne bruge priserne som vejledende for udgivelsestidspunkt. De ville jo ikke have behov for at sondre mellem nye fuldpriser og budget-releases, men det er ndvendigt, hvis man vil bruge tallene til tidsbestemmelse.
Lablet Demos var så flinke at prissætte deres plader med tryksværte, så man på priserne kan lave en rækkefølge på førsteudgave, 2., 3. og 4. tryk.
Det er det, jeg vil prøve for de store labels, så man f.eks i MR kan lave en sandsynlig rækkefølge og ntagede årstal på versioner af f.eks. Den Store Flugt, hvor 4 versioner er tagget 1972 - hvilket næppe er sandt og 3 versioner intet årstal har.
Der er stadig masser af plader derude, der har de oprindelige prismærker, om som jeg husker det var der en meget stor standardisering af prisen på nye plader fra de store labels op gennem vinylens første æra. -
Show this post
Jeg ville forfærdelig gerne hjælpe til; men her spændes jeg ben af min "label-fobi", som min søde kone kalder det. Alle uvedkommende labels forsøger jeg at fjerne, så det rå, oprindelige omslag bliver tilbage. Det er min måde at samle plader på; men det betyder desværre at jeg ikke kan bidrage, selvom mange af mine plader oprindeligt havde prismærke. Vil være opmærksom ved fremtidige anskaffelser af ældre plader, således at hvis de har prismærke på, indberetter jeg meget gerne beløbet, inden jeg fjerner labelen :-) -
Show this post
casadyfan
Alle uvedkommende labels forsøger jeg at fjerne, så det rå, oprindelige omslag bliver tilbage.
Jeg hører gerne om tips og tricks. Jeg kender til varme, men det mest effektive, jeg endnu har haft til de helt genstridige prismærker er et produkt fra LIDL's vist nok eget værktøjs-brand, Parkside. Deres Adhesive Remover er virkeligt godt til at opløse de mereklistrede mærker uden at beskadige underlaget eller tvære farver ud.
Største udfordring er et meget "Tørre" stickers
casadyfan
Vil være opmærksom ved fremtidige anskaffelser af ældre plader, således at hvis de har prismærke på, indberetter jeg meget gerne beløbet, inden jeg fjerner labelen :-)
Det er præcis, hvad jeg havde håbet på. Jeg er jo gerne på markeder, og der er stadig mange plader derude med klistermærker tilbage fra 70'erne, så mon ikke vi stadig kan nå det? -
Show this post
gboe
Jeg hører gerne om tips og tricks.
Renset benzin er også rimeligt effektiv til at opløse limen uden samtidig at opløse tryksværten. Man skal dog ikke gnubbe alt for meget, så ryger tryksværten alligevel. Det kan hjælpe at påføre benzinen med en vatpind, så den kun påføres labelen. -
Show this post
casadyfan
her spændes jeg ben af min "label-fobi"
Jeg lider af samme fobi, og kan således heller ikke bidrage. -
Show this post
Denne release https://discogs.descargarpelis.net/release/1262715-Rugsted-Kreutzfeldt-Rugsted-Kreutzfeldt Prismærke 64.50 Kr. (1979) -
Show this post
Plademesser.dk
Denne release
er nu første data - som vil blive udbygget til en kronologisk liste i bunden af trådens første opslag
gboe
Pris-data:
1979 - 65 kr. (Rugsted Kreutzfeldt) -
Show this post
Blues Traveler - Travelers and Thieves 1991 - 90 DKK -
Show this post
CeeJay_DK
Blues Traveler - Travelers and Thieves 1991 - 90 DKK
Det lyder billigt i min erinding, hvor pladerne op mod 1993 var pænt over 100 kr. Je husker det som om, at jeg købte de første CD'er i 1990 og de kostede 179 kr, hvilket var ca. +50%, fordi plader kostede omkring 119 kr. Men igen - det er jo hukommelse. Masser af data er mere troværdigt. -
Show this post
gboe
CeeJay_DKBlues Traveler - Travelers and Thieves 1991 - 90 DKK
Det lyder billigt i min erinding, hvor pladerne op mod 1993 var pænt over 100 kr. Je husker det som om, at jeg købte de første CD'er i 1990 og de kostede 179 kr, hvilket var ca. +50%, fordi plader kostede omkring 119 kr. Men igen - det er jo hukommelse. Masser af data er mere troværdigt.
Enig - men sidder med en LP med en Fona sticker på :-) -
Show this post
gboe
CeeJay_DKBlues Traveler - Travelers and Thieves 1991 - 90 DKK
Det lyder billigt i min erinding, hvor pladerne op mod 1993 var pænt over 100 kr. Je husker det som om, at jeg købte de første CD'er i 1990 og de kostede 179 kr, hvilket var ca. +50%, fordi plader kostede omkring 119 kr. Men igen - det er jo hukommelse. Masser af data er mere troværdigt.
Enig - men sidder med en LP med en Fona sticker på :-) -
Show this post
Tror det bliver godt. Der er fret mange plader med priser der er mærket "Vejl. Udsalgspris" som øger datakvaliteten. Og der er allrede overraskende fund:
Inflationen buldrede jo derudaf i det meste af 70'erne. Husker mine forældre satte sig i hus til halsen i 75 med det råd fra en revisor-ven, at der var dumt ikke at stifte gæld, fordi inflationen ville udhule den meget hurtigt. Og rigtigt - efter et par år på smalkost og renter og inflationen på små 20% var hovedstolen barberet godt ned.
Men pladeprisen steg i de samme år fra 1973 til 1979 kun med 15%. Med andre ord blev det i købekraft voldsomt billigere at købte LP'er i 70'erne.
Hvornår tog priserne så fart? Tilsyneladende i samme år som CD'en blev introduceret. Måske det var de dyrere CD'er der bare gjorde, at folk vare parat til at betale mere - eller at vinylkøberne i virkeligheden var med til at financiere transitionen til CD ved at betale mere så CD'erne kunne sælges for billigt. -
Show this post
gboe
Husker mine forældre satte sig i hus til halsen i 75 med det råd fra en revisor-ven, at der var dumt ikke at stifte gæld, fordi inflationen ville udhule den meget hurtigt. Og rigtigt - efter et par år på smalkost og renter og inflationen på små 20% var hovedstolen barberet godt ned.
Husker at mine forældre gjorde det samme. Og husker at min far snakkede om at man kunne trække renterne fra i skat. Så det var ikke kun pga. inflationen at det var en god idé at sætte sig i gæld.
gboe
Der er fret mange plader med priser der er mærket "Vejl. Udsalgspris" som øger datakvaliteten.
Hvor har du data fra? Der er jo ikke ret mange der byder ind her i tråden.
gboe
1983
90 kr Gnags - X
Bare for at tage et eksempel som ikke har billeder med prismærke, og ikke er nævnt her i tråden.
gboe
Hvornår tog priserne så fart? Tilsyneladende i samme år som CD'en blev introduceret. Måske det var de dyrere CD'er der bare gjorde, at folk vare parat til at betale mere - eller at vinylkøberne i virkeligheden var med til at financiere transitionen til CD ved at betale mere så CD'erne kunne sælges for billigt.
Måske er det et dumt spørgsmål, men omhandler tråden her kun vinyl-album priser, eller er CD-album også med i scope? Som du selv skriver, var CDer jo i starten meget dyrere en LPer. -
Show this post
IbLeo
Hvor har du data fra? Der er jo ikke ret mange der byder ind her i tråden.
Data er plader jeg - og andre der har lyst - støder på, som stadig har prismærker på. Det er helt udenfor Discogs data, men jeg linker dem til discogs-subs, da det evt kan vise sig nyttigt. Eksempelvis er der mange versioner af Shu-Bi-Dua-plader, og hvis det hen ad vejen lykkes - og jeg synes allerede håbet er ret solidt - at etablere en tidslinie for de såkaldte "Vejledende udsalgspriser", kan det være med til at sandsynliggøre rækkefølger og årstal for udgivelser, der er tvivl om. Ikke dokumentere - men sandsynliggøre.
Jeg hiver simpelthen bare telefonen op og tager et billede af pladen og det, der identificerer udgaven evt., og opdaterer så denne tråd ved lejlighed. Jeg ser simpelthen så mange plader, at jeg tror, jeg kan logge denne prisudviklings-oversigt bare med egne fund, men kvaliteten stiger jo med mængden af data, så jeg håber da at andre vil bidrage. Som det tidligere er beskrevet, vil folk som vi, der kærer os om vinyler nok have en tilbøjelighed til at vælge plader uden prismærker på eller selv pille dem af, hvis købt fra ny. Men i min gang i butikker, messer og markeder ser jeg stadig rigtigt mange, der stadig har prismærker på. Og glædeligt nok har en stor del af dem tagget "Vejl. udsalgspris".
IbLeo
omhandler tråden her kun vinyl-album priser, eller er CD-album også med i scope?
Kun vinyl. Det citerede var kun en kommentar om, hvordan CD-mediets roll-out måske kan have påvirket vinyl-priserne, fordi de procentuelt stiger mest i samme periode som CD'en bliver mainstream. Inflationen nåede jo for tiden uhørte lave 2-3% ii de år fra 1990-1993, hvor prisstigningen på LP'er ser ud til at være omkring 10% om året.
https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=22259&sid=pris
IbLeo
.
husker at min far snakkede om at man kunne trække renterne fra i skat. Så det var ikke kun pga. inflationen at det var en god idé at sætte sig i gæld.
Ja, der var fuld fradragsret på renter. Det blev så reduceret til ⅓ henad vejen, og det var godt. Eller, "Sundt" er nok det bedre ord. Anker Jørgensen var jo den helt forkerte mand på posten og til den situation; I lommen på fagbevægelsen og i en økonomisk krisetid med høj arbejdsløshed. Som unge syntes vi, at Schlüter var brutal, men set i bakspejlet var det jo altafgørende med en leder, der turde være upopulær. Gid der var flere af den slags. Men som senere økonomisk vismand Nina Smidt engang sagde - og som jeg elsker at citere - så skal danskerne for at være parate til afgørende økonomiske reformer helst helt hen til afgrundes rand... og gerne lidt ned i den. Og klima og andre ting taget i betragtning er det nok mere en gylden antropologisk end egentlig økonomisk læresætning.
Mit håb er at nå + 10 fund a sikre udgivelselses-versioner med "Vejl- Udsalgspris" for hvert år. Jeg har ikke lige styr på, om der er en egnet dokument-delings app, der egner sig til det her projekt, som hvis du kender til det, mu du gerne lade det vide. -
Show this post
1985 - hvad sker der?
På et MEGET spinkelt data-grundlag peger noget i retning af, at priser på LP'er kravler op mod de 100 kr i 1985 - for derefter at dykke til 80-kroners niveauetvi 1986-87. Som sagt meget få data -. men jeg synes fundene er meget mere konsistente, end jeg havde forventet, så mit gæt er, at det holder.
Kan nogen huske noget om begivenheder i de år. Det er høj arbejdsløshed - især for unge (SIFU-princippet etc.), nedskæring i rentefradragsretten, stramme livremmen ind-Schlüter-år og kartoffelkur (Okt. 1986),
Momsen kan ikke forklare det:
Momssatser siden 1967
pr. 3.7.1967: 10 %
pr. 1.4.1968: 12½ %
pr. 29.6.1970: 15 %
pr. 29.9.1975: 9¼ % (den såkaldte mims)
pr. 1.3.1976: 15 %
pr. 3.10.1977: 18 %
pr. 1.10.1978: 20¼ %
pr. 30.6.1980: 22 %
pr. 1.1.1992: 25 %
Har pladeselskaberne bare været så venlige at følge købekraften ned? Konkurrence fra de fremastormende danske indie labels, der i midt 80'erne begyndte at dominere markedet, Medley / Genlyd / Replay? -
Show this post
gboe
Data er plader jeg - og andre der har lyst - støder på, som stadig har prismærker på.gboe
Jeg hiver simpelthen bare telefonen op og tager et billede af pladen og det, der identificerer udgaven evt., og opdaterer så denne tråd ved lejlighed.
OK, klart nok.
gboe
Kun vinyl.
Jeg foreslår at klargøre dette i titlen på denne tråd.
gboe
Jeg har ikke lige styr på, om der er en egnet dokument-delings app, der egner sig til det her projekt, som hvis du kender til det, mu du gerne lade det vide.
Jeg har ikke nogen grund til at betvivle dine data.
gboe
På et MEGET spinkelt data-grundlag peger noget i retning af, at priser på LP'er kravler op mod de 100 kr i 1985 - for derefter at dykke til 80-kroners niveauetvi 1986-87. Som sagt meget få data -. men jeg synes fundene er meget mere konsistente, end jeg havde forventet, så mit gæt er, at det holder.
Det kunne jo også være at dine to 1985 udgivelser til 100 kr. rent faktisk først stammer fra 1989 og stadig stod for fuld pris i forretningerne. Mon ikke der skal mere data på banen for at lave denne konklusion.
Er lige kommet i tanke om at jeg faktisk har en LP stående på pladehylden med et prismærke som det ikke er lykkedes mig at fjerne, endda med vejl. udsalgspris:
1974
59,50 kr Vejl. Kim Gustaw* - Her Og Nu
Den er ind i eksisterende data. -
Show this post
Det ser allerede særdeles spændende ud ... ros til et projekt der underbygger den (udokumenterede) erindring jeg havde af prisniveauet i 70'erne og 80'erne. Med mine første 14-dages lønninger (i begyndelsen af 70'erne) var der plads til én LP ved hver lønudbetaling, og jeg fik i nærheden af 120 kr. ved de første udbetalinger, og ville også gerne spare op. Man kune få MEGET tid til at gå med at beslutte hvad det skulle være for en plade …