• casadyfan edited about 18 hours ago
    Vi er et par stykker som – foranlediget af den udvikling som denne diskussion tog ca. en tredjedel henne i forløbet – har fået en aftale med pladepresseriet Nordsø Records, Nordsøvej 8, 2150 Nordhavn om at vi må komme på et rundvist besøg onsdag d. 21. maj 2025, kl. 14 og ca. to timer frem, og vi vil meget gerne invitere alle interesserede med.

Besøget koster 2500 kr., der fordeles blandt de deltagende (dog mindst 250 kr. pr. person) – så jo flere, jo billigere! I prisen er inkluderet guidet og fagligt kompetent rundvisning samt en øl/vand.

Formålet med besøget er fra vor side at få afklaret hvad der forårsager “pressing rings”, og hvorfor disse kan se så forskelligt ud som de gør. Vi har sikret os mulighed for at medtage plader fra vores samlinger i håbet om at guiden kan forklare os hvad der stammer fra skæring, plating og presning.

Meld dig til på denne tråd, hvis du er interesseret i at deltage, og hvis du har en eller flere plader som du ønsker kommenteret, kan vi forinden koordinere hvad vi tager med, så vi ikke tropper op med flere eksemplarer med samme forekomst.

Mange hilsener fra
    casadyfan

• Show this post
    casadyfan
    Besøget koster 2500 kr., der fordeles blandt de deltagende

Jeg vil lige eksemplificere: Pt. er vi tre, som deler entreen (godt 833 kr. pr. næse). Næste gæst får pris pr. næse ned på kr. 625. Fortsæt selv.

• Show this post
    casadyfan
    Besøget koster 2500 kr., der fordeles blandt de deltagende (dog mindst 250 kr. pr. person)

Jeg kan godt se at der er nogle ting som bør formaliseres her. Jeg prøver:

1. Tilmelding sker på denne tråd.

2. Betaling sker ved tilmelding. Jeg er den eneste af de tre initiativtagere der har MobilePay, så indbetaling foregår til mig (Claus Simonsen) på nummeret 42 48 19 55.

3. Hver tilmeldt person betaler den pris som deltagelse er nede på ved tidspunktet for tilmelding. Dvs. at hvis en fjerde person (ud over de tre initiativtagere) melder sig til, indbetales 625 kr. Den femte person som tilmelder sig, indbetaler 500 kr. (og samtidig får fjerde person 125 kr. retur) osv. osv. Aktuel tilmeidelsespris kan ses i headeren.

Jeg kan godt se at metodikken er lidt kringlet; men det kommer forhåbentlig til at virke

• Show this post
    Bringer lige denne op i front, tænker prisen stadig er 625 kr.

• Show this post
    Hej larssteen.
    Jeps ... hvis der tilmeldes en person nu, kommer prisen ned på 625 kr. Vi vil elske at kunne dele denne oplevelse med andre brugere af dette site ...
    På initiativgruppens vegne,
    Claus (casadyfan)

• Show this post
    Herunder følger et referat (baseret på mine noter) samt billeder fra vores besøg på Nordsø Records (herefter forkortet "NR") onsdag d. 21. maj 2025 kl. 14.

Deltagere: IbLeo.

Vi tilbragte tre hyggelige fornøjelige og yderst lærerige timer sammen med to af de tre ejere, Michael Hjort og Henrik Damm Krogh, som også står for den daglige drift. Den tredje ejer Helle Bonnesen er Henriks kone. Michael og Henrik var yderst venlige og rundhåndede med deres tid, og vi kunnet sagtens have brugt mere, men blev desværre nødt til at forkorte seancen grundet et aftenarrangement. Vi nåede desværre hverken at besøge butikken eller baren :(

Disclaimer: Det er muligt at jeg fik ting galt i halsen, eller missede essentielle ting. blach, I må meget gerne komme med rettelser eller tilføjelser. I andre er mere end velkomne til at kommentere og stille spørgsmål.

Jeg vil også indlede en process med at tilføje billeder og yderligere oplysninger til Nordsø Records.

En indledende præcision
    NR er hvad der på dansk betegnes som et pladepresseri (og dermed ikke et trykkeri, som jeg har set anvendt her i gruppen).

Opstart
    Michael og Henrik mødtes på Roskilde Festival tilbage i 2010. Michael var medlem af Third Man Pressing i Detroit, og det syntes Michael og Henrik lød som en rigtig fin anbefaling. NR pressede deres første plader til udgivelse i oktober 2016.

Ordrer
    En ordre lyder typisk på fra 200 til nogle 1000 vinylplader. Ordrer kommer typisk fra mindre danske pladeselskaber, nogle gange på opfordring af artisten selv. NR presser ikke for de 3 store pladeselskaber Universal, Sony og Warner, da de kan ikke kan konkurrerere på prisen.

Produktionsprocess
    Når en ordre indløber, leverer pladeselskabet lydfilerne til den kommende plade. NR sender lydfilerne til Railroad Tracks (herefter forkortet "RT") i Tyskland. Ved brug af Direct Metal Mastering (DMM) metoden skærer RT en kobber master. Masteren sendes til OMS (se note 1) i Holland, som fremstiller en eller flere stampers (afhængig af ordrens størrelse) og opbevarer masteren. Stamper(s) sendes til NR, som opbevarer dem på lager efter presning. NR anvender udelukkende ny vinyl til presning. NR presser typisk 500-1200 plader per stamper. Stampers slides ikke ved trykning, men kan blive ridsede eller knække. Det tager NR ca. en time at presse 50 kopier, ca. et minut per kopi. Presset fra en pressemaskine er 100.000 kg. Sorte plader presses fra sort vinyl, og "splatters" presses fra blank vinyl tilsat farvet vinyl. Efter presning stakkes pladerne til afkøling og kvalitetskontrol før de samles med cover. Covers trykkes i Tyskland. NR samler selv de trykkede plader og covers, og sender det færdige produkt tilbage til pladeselskabet.

Kvalitetskontrol
    Test press A-B testes ved prøvelytning mod lydfilerne i NRs teststudie. Samme process gentages med regular plade nummer 1, 76, 151, 226, osv. Hvis en defekt detekteres, identificeres den første plade med defekten i stakken af de 75 sidst trykte plader og den første defekte plade og alle efterfølgende kasseres. Michael vurderer at NR kasserer 60.000 plader om året. Hvis der er fejl i stamper, bestiller NR en ny stamper hos OMS. En ny stamper koster 500 kroner.

Logo og roller
    NRs logo forefindes ofte, men ikke altid, på artwork. Det bestemmer kunden og det er valgfrit. Nogle pladeselskaber/artister vil gerne have NRs logo på deres plader for at vise at de sælger et kvalitetsprodukt. Tilstedeværelse af NRs logo på en plade angiver normalt blot at pladen er presset af NR. NR har kun i tre tilfælde ageret som pladeselskab, for "Roskildeboksen" og "Hald Kronhammer" (se note 2).

Runouts
    NR matrix nummer og evt. signatur af mastering engineer tilføjes til kobbermasteren af RT under DMM processen. OMS tilføjer ikke yderligere elementer til stampers. Alle runouts på den færdige plade stammer således fra kobber masteren, og man kan ikke se forskel på plader presset med forskellige stampers. Man kan således heller ikke se forskel på første presning og genoptryk. Hvis den samme udgivelse findes med forskellige runouts er det nødvendigvis fordi NR var nødt til at bestille en helt ny master hos RT.

Pressing rings
    Pressing rings skabes enten af mødet mellem stamper og pressemaskine (indre ring), eller af fohøjninger i pressemaskines form ("mould") som sætter sit aftryk gennem stampers (ydre ring). Tykkelsen på stamper kan således forårsage høje eller lave indre ringe. På plader trykt hos NR kommer den indre ring fra mødet mellem stamper og pressemaskinens form, og den ydre ring fra en forhøjning i formen. Eksempel: Knud Odde* - Strejftog I Hjemegnen

Egen skæremaskine
    NR har en klassisk lacquer skæremaskine i deres test studie. Den bruges udelukkende af Michael til at lave såkaldte dub plates der skæres direkte på en blank vinylplade til private udgivelser, enten til DJs eller til fødselsdagsgaver. Michael gav en demonstration af hvordan en dub plate skæres ud fra en lydfil leveret af en DJ.

Mastering processer
    Michael forklarede i store træk forskellen mellem lacquer mastering og Direct Metal Mastering (DMM), med udgangspunkt i en lydfil og stampers som resultat:
    - DMM: Lydfil - kobber master - stamper (5-12)
    - Lacquer mastering: Lydfil - lacquer master - father (1-2) - mother (X) - stamper (X).

Lacquer mastering giver dybere riller og mere bas. DMM giver bedre stereoperspektiv.

Konkurrenter i Danmark
    Der er kun en anden pladepresseri i Danmark: RPM Records (28). Derudover er der et CD brænderi et sted i Nordjylland (se note 3).

Billeder
    Billeder fra besøget kan ses her: https://imgur.com/a/3UcggAO

Noter
    (1) Michael mente at OMS betyder noget i retning af "Optical Media System". Underligt nok kan jeg ikke finde dem hverken her på Discogs eller på nettet.
    (2) Jeg forstår ikke hvad der menes med "Roskildeboksen" og "Hald Kronhammer", muligvis har jeg misforstået disse navne".
    (3) Michael kunne ikke huske navnet på CD brænderiet i Nordjylland.

• Show this post
    Interessant indlæg!

Ad note 1: Mon ikke det er Optical Media Services der er tale om?
    Ad note 2 del 1: Det er nok Hall / Cronhammar der menes: Hall*, Cronhammar* - Index.
    Ad note 2 del 2: Det er nok "Sounds Like Roskilde"-udgivelserne der henvises til.
    Ad note 3: Det er nok Tewa Music i Farsø.

• Show this post
    Tak for den meget udførlige og informative beskrivelse, mikkelhk. Eftersom besøget har fundet sted, omdøbte jeg tråden.

• Show this post
    Kommentarer til fotos:
    Billede 5. Stamperen der leveres fra Tyskland, er helt flad; men inden presning bukkes den yderste kant på stamperen opad. Formålet med dette er at den færdige plade bliver lidt tykkere i kanten end i området hvor rillerne befinder sig. Dette gøres bl.a. for at de nypressede plader kan stakkes uden at skade hinanden (se billede 11).
    Billede 11. De(n) ydre pressing ring(s) har til formål at de nypressede plader kan stakkes uden at den øverste bliver "skålformet" på grund af tyngdekraften. Dette opnås ved at pladen er stort set lige så tyk i kanten som inde over labelen.
    Billede 12 viser maskinen som renskærer den pressede plade. Der er altid LIDT for meget vinyl når pladen presses, så der ikke bliver "huller" i kanten af den færdige plade. Når pladen kommer ud af pressen, vil der derfor uvægerligt være materiale som er "splattet" ud over de 12" som det færdige produkt skal bestå af. Denne maskine fastholder pladen og roterer, mens en skarp kniv sænkes 6" fra pladens centrum.

• Show this post
    IbLeo må vi bruge din beskrivelse til en artikel? Selvfølgelig med fuld kredit til dig.

You must be logged in to post.